Kurt Westerberg var den som drog igång webbshopen på Nymans fiske. Han hade tidigare haft ett webbföretag och satt inne med rätt kunskaper. Nu har Kurt Westerberg gått i pension men webbshopen finns kvar. Från början var försäljningen blygsam men den ökade allt eftersom. För ett par år sedan kom en dipp och försäljningen gick ner.
– Vi märkte att våra priser låg för högt efter att andra företag prisdumpat och för att inte tappa mer blev vi tvungna att anpassa våra priser också, säger webbansvarige Joakim Lundkvist.
Tas från butiken
Så här inför jul tar man emot mellan 10 och 15 beställningar per dag och slår man ut det över ett år så ligger antalet beställningar per dag på cirka fem.
Det mesta som går att köpa i butiken går också att beställa på nätet. Det som köps på nätet tas från butiken och skickas iväg.
Hur stor del av den totala försäljningen står webbshopen för?
– Det är svårt att säga eftersom allt går till samma kassa.
Provar i butiken
Skulle ni klara er utan webbshop?
– Ja, men det skulle vara skillnad.
Joakim Lundkvist berättar att många av de som bor i närområdet kollar in en vara på nätet, provar den i butiken och sedan köper den på nätet där priserna är lägre än i butiken.
– De flesta är väldigt prismedvetna och vissa vill ha samma pris i butiken som de får på nätet men det går inte, säger Joakim Lundkvist.
Förutom försäljningskanal är webbshopen viktig för att synas utåt.
Butiken prioriteras
– Vi har både sörlänningar och norrmän som sett oss på nätet och som kommer hit och handlar när de är i närheten.
Att webbshopen är viktig råder det inga tvivel om men Joakim Lundkvist är noga med att lyfta fram vikten av en bra butik och att den kommer överst på priolistan.
– Det personliga bemötandet som man får i en butik värnar vi om. Här ska kunden vara i fokus.