inredningsprylar och andra produkter på våra helgsidor. Vi gör det med bild på produkten och uppgifter om pris och var den kan köpas.
Det här sättet att jobba är absolut ingenting unikt bland tidningar runt om i landet. Men det är en journalistik som är ifrågasatt och debatterad i mediebranschen och även bland handelsföretagen. Samtidigt är det någonting våra läsare gillar och efterfrågar.
Branschorganisationen Tidningsutgivarna formulerar en av riktlinjerna som rör textreklam så här: "när produkter/tjänster i konsumentupplysande material redovisas låt det klart framgå hur urvalet ägt rum, hur produkter/tjänster blivit jämförda eller testade samt att redaktionen är avsändare. Eftersträva mångsidighet vid sådana redovisningar så att ett otillbörligt gynnande inte sker.
Jag vill hävda att vi följer riktlinjerna till punkt och pricka. Själva huvudfrågan är att vi inte låter oss styras i urvalet utan plockar fram produkter och tipsar om dem för att vi tror det kan vara inspiration till läsarna. Så långt är vårt projekt okey sett till branschens egna etiska regler.
Den andra delen av kritiken går inte att tillfredsställa eftersom vi i så fall skulle bryta mot de etiska reglerna. Vi har fått signaler från Piteå köpmannaföre-ning att de tycker det är "tokigt" att vi på dessa sidor och publicerar bilder på produkter som inte finns i handeln i Piteå. Det vill säga att vi publicerar prylar/kläder som finns att köpa genom internetbutiker.
Jag kan i sig förstå att lokala handlare helst ser att kunderna strömmar till butikerna och släpper pengarna där istället för hos företagen som jobbar på nationell och internationell marknad genom nätet. Men Piteå-Tidningens redaktions uppdrag är att tillfredsställa läsarna och näthandeln är en realitet. Att utesluta den delen av handeln torde i sig vara otillbörligt gynnande i någon mån, åtminstone utifrån läsarnas perspektiv.
Även om vår primära uppgift är att göra ett relevant och journalistiskt motiverat urval av produkter utan att gynna någon enskild handlare, så kan våra tips och idéer väcka en och annan tanke som leder till köp. Då måste produkten finnas inom armlängds räckhåll och där finns både lokala handlare och näthandeln.
Det är också en tanke vi har på exempelvis våra matsidor. Recepten får inte innehålla produkter som du bara kan hitta i specialaffärer i storstäderna. Det är knappast journalistiskt motiverat i en lokaltidning i Piteå.
backaskolan.
VECKANS VÄRSTA: Min egen insats i Tips-SM som börjar närma sig så mycket kalkon att jag skäms. Att under tre veckor på stryktipset med 64-raderssystem bara lyckas få 7, 6 och 6 rätt är skamligt. Nästa omgång använder jag tärningen som experthjälp.