"Viktigt stödja lokal handel"

– Det är viktigt att kunder stödjer den lokala handeln, men företag måste också inse vikten av att använda det digitala nätet. Det sade Sofia Hagelin, vd för modeföretaget Heart of Lovikka, vid näringslivsdagen på Pite havsbad.

”Det är viktigt att företag inser betydelsen och bygger varumärken i den digitala världen”, sade Sofia Hagelin, grundare av företaget heartoflovvika.

”Det är viktigt att företag inser betydelsen och bygger varumärken i den digitala världen”, sade Sofia Hagelin, grundare av företaget heartoflovvika.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2015-11-06 20:30

Cirka 250 personer från näringsliv och kommun kom för att lyssna på advokat Thomas Bodström, och Sofia Hagelin, vd för modeföretaget Heart of Lovikka med affärsidé att designa och tillverka stickade plagg. Huvudtema för hennes föreläsning var vikten av att använda nätet och att bygga varumärke.

Sofia Hagelin utvecklade under tio år webbsidan resfeber.se, men för fem år sedan fick hon idén till det modeföretag som omsätter tre miljoner kronor i år med två anställda. Tillverkningen sker i en liten fabrik utanför Prag.

Bevarar traditionen

– Jag är född i Stockholm men min mamma och mormor härstammar från Lovikka och Kangos i Tornedalen där jag följt den stickningstradition som är hotad. Där fick jag idén att starta ett företag som tar hand om traditionen och utvecklar den vidare, förklarar Sofia Hagelin, som lämnat resfeber för mode.

Hon pekade hon på den förändring företag ställts inför när direkt handel i butik bytts mot näthandel där exempelvis modebranschen (och bokbranschen) gått igenom ett stålbad med ibland konkurser som resultat.

– Den digitala revolutionen kom 1995. Efter det har vi fått Youtube, Facebook och instagram. Internet har fått från blygsam nivå till att det gått om TV i tittande. Det här har genomslagskraft och det måste företag tänka på, sade Hagelin, som pekade att idag får kunder upp till 250 reklamerbjudanden varje dag via internet.

Köpmönster har ändrats och här måste företag stärka sina varumärken i den digitala världen.

Tänk digitalt

– Tänk digitalt först, det kommer att vara den viktigaste plattformen för alla affärer, sade Hagelin, som pekade på att det måste företag förstå, men kunder måste också ta ansvar och handla lokalt.

– Man kan inte hindra utvecklingen, men vill man ha kvar den lokala handeln måste man vara beredd att stödja den.

Förre justitieministern och advokaten Thomas Bodström bjöd publiken på en resa från sin tid som fotbollspelare till advokat (företagare) och under tio år politiker. Det finns synergier dem emellan.

– Idrotten har lärt mig att kunna ta motgångar. Företagare behöver ha både vinnarskallar och kunna riskkalkylera, sade Bodström, som också förklarade att han var den enda justitieminister som aldrig, till skillnad från Geijer och Freivalds, tvingats avgå.

Han sade också att han gillar medier trots att det värsta en lokal politiker eller näringsidkare kan råka ut för - är lokala medier.

– Det är viktigt att förstå krafterna i media. Det är ingen mening att bli arg över vad de skriver. Lär er i stället att använda dem, sade Thomas Bodström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om