"Viktigt att kyssa norrmännen"

"Ni ska kyssa norrmännen eftersom de bränner mycket pengar när de kommer till Piteå". Det sade Per Hallqvist vid Piteå Presenterar vid ett frukostmöte i Bryggeriet på fredagsmorgonen. Han visade att de norska turisterna står för 62 procent av alla övernattningar i stugor och hotell i den stad som drar in en halv miljard varje år på shopping, logi, restaurangbesök och aktiviteter.

Piteå summergames bidrar till stor del till besöksnäringen i Piteå som omsätter cirka en halv miljard kronor per år. (Arkivbild)

Piteå summergames bidrar till stor del till besöksnäringen i Piteå som omsätter cirka en halv miljard kronor per år. (Arkivbild)

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2012-12-08 06:00

- Kan vi plocka av varje norrman ytterligare en hundring varje gång de kommer till Piteå är det positivt, sade Per Hallqvist, som pekade på att Piteå är bäst i klassen inom destinationsföreningen "Swedish Lapland" vad gäller besöksnäring.

Piteå är nämligen den kommun som drar in en halv miljard inom reseturismen varje år och där norrmännen står för en betydande del av det. De står för 62 procent av beläggningen på hotell, vandrarhem och stugor och gör av med mycket pengar på allt från shopping till boende.

Symboliska tårtbitar
Per Hallqvist vid Piteå Presenterar, som inom kort byter namn till Destination Piteå, gav konkreta exempel på vad besöksnäringen ger Piteå. Han exponerade det genom att visa "tårtbitar" innan besökarna vid frukostmötet fick äta riktig gräddtårta.

Piteås turistkrona
Bitarna, eller delarna av en "turistkrona" som landar i Piteå, är fördelade så här: Av varje turistkrona står logi för 24 procent, shopping 22 procent, transporter 14 procent, livsmedel tio procent och aktiviteter sju procent. Omsatt i pengar blir det betydande belopp.

Restaurangbesök
- Piteå summergames slår förstås igenom i statistiken, sade Per Hallqvist, som pekade på att enbart dagbesök i Piteå under ett år drar in 154 miljoner kronor och till det bidrar bland annat handelns "Tjejkväll" där framförallt kvinnor bussas till stan för att shoppa. Restaurangnäringen får också sitt till livs.2011 åt besökare mat på Piteås restauranger för 114 miljoner kronor.

Pite havsbad
viktig motor
Piteå kan också stoltsera med stora siffror i övernattningar där Piteå Presenterar regelbundet gör mätningar enligt turistekonomiska modellen (TEM).2011 drog hotellnäringen med Pite havsbad som viktig motor in 164 miljoner kronor.

Under 2011 hade Piteå 159 000 hotellgästnätter, campingdelen redovisade 200 000. Enbart Smurfit Kappa och SCA:s utländska besök gav 7 000 övernattningar det året.

Per Hallqvist delade också ut den "tårtbit" som handlar om skatter. 2011 gav besöksnäringen Piteå kommun skatteintäkter på 19 miljoner kronor.

Locka vinterbesökare
- Nu återstår att jobba vidare med det vi är bra på där Piteå skulle kunna ta emot lika mycket folk vinter som sommar. Men där är vi inte ännu. Vi behöver mer förpackade produkter typ det Villa Västan gör i Koler kring jakt. Där behöver vi bli bättre, sade Per Hallqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om