"Vi har tagit fram en handlingsplan"

Maria Müller, barn- och utbildningschef i Piteå, hänvisar till den åtgärdsplan som utarbetats i förhandlingar med vårdförbundet och representanter för skolsköterskorna.- Vi har sagt nej till en utökning av antalet skolsköterskor men min uppfattning är att vi har lyssnat och att vi nu jobbar framåt för att hitta bra arbetsmetoder.

Piteå2007-05-23 00:00
<br /><br />Maria Müller förvånas över att skolsköterskorna upplever att de inte blir tagna på allvar.<br /><br />- Vi har har haft överläggningar med vårdförbundet centralt och tre av skolsköterskorna deltog i förhandlingarna. Vi har tagit fram en handlingsplan med olika åtgärder som ska utvärderas i oktober, min uppfattning är att vi var överens när vi lämnade förhandlingsbordet.<br /><br /><h3>Lotsa vidare</h3>Hon kan inte erinra sig åtgärderna i detalj, men menar att mycket handlar om arbetsmetoder, om att lotsa vidare till andra vuxna inom skolan.<br /><br />- Det kan vara svårt att lämna över till rektor eller kurator när man fått ett förtroende av en elev men allt kan inte hamna på skolsköterskorna, ibland måste man sätta ett professionellt stopp och lotsa vidare.<br /><br />Rådet att "prata fortare" menar Maria Müller är skolsköterskornas egen tolkning men att det handlar om att granska sina arbetsmetoder.<br /><br /><h3>Inte fastna</h3>- Vi lever i en föränderlig värld där vi alla ständigt måste titta på vilka arbetsmetoder vi använder. Det finns en frustration bland skolsköterskorna och en del generella frågor som måste lösas för att skapa en bättre arbetssituation men det är viktigt att inte fastna i problemen utan ta steget och titta på hur man kan gå vidare.<br /><br />En rapport från KomRev angående elevhälsan visar på en del brister bland annat när det gäller just skolsköterskornas arbetssituation och barn- och utbildningsnämnden har tillsatt en utredning för att titta på förbättringsområden inom elevhälsan totalt där även skolsköteskornas situation ska belysas.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om