"Vi har inte lämnat falsk information"
I går berättade PT om kritiken mot Cresco Sportspartners försäljning av Idrottsrabatten. I dag svarar företaget på kritiken.- Vi har inte gått ut med falsk information, säger Martin Giers, marknadsansvarig på företaget.
"Vi luras inte och vi vill skapa en produkt som föreningar kan tjäna pengar på" säger Martin Giers, marknadsansvarig på företaget Cresco Sportspartners.
Foto: Jens Ökvist
Men Cresco Sportspartners menar att allt handlar om ett missförstånd.
- Jag har pratat med våra säljare och de säger att de har följt våra regler och bara presenterat klubbar som är tänkbara att sälja rabatthäftet. Jag måste tro på den informationen, säger Martin Giers.
Men flera affärsägare säger att säljarna framfört det som att bland andra Piteå IF och Piteå Hockey ska sälja häftet. Är inte det felaktig information?
- Vi har inte gått ut med falsk information. Vi har följt vår standard och bara presenterat de klubbar som är potentiella försäljare och finns i bygden. Vi är mycket noga med det.
Martin Giers medger ändå att något har gått fel.
- Givetvis är kritiken inte helt gripen ur luften. Det är ju mer än en person som har missförstått vår information. Vi kommer att se över hur vi kommunicerar och har haft ett möte där vi diskuterat detta och kommit fram till att vi måste vara ännu tydligare i framtiden när vi presenterar vilka föreningar som eventuellt ska sälja Idrottsrabatten.
"Skrivet avtal gäller"
PT berättade i går om Elin som satsat närmare 10 000 kronor i Idrottsrabatten i tron att Piteå IF skulle sälja produkten. Något föreningen tidigare sagt att man inte ska göra.
- Det vi kan göra för henne är att bevisa att hon kommer att få den respons kring sin annonsering hon förtjänar.
Borde hon inte få sina pengar tillbaka?
- Nej, det är inte aktuellt. Har man skrivit ett avtal är man med. Då har man tagit det beslutet.
Men hon säger sig ha blivit lovad att PIF ska sälja häftet.
- Det är olyckligt, men vi har aldrig sagt att Piteå IF ska vara med. Det är en missuppfattning som vi får reda ut. Jag förstår att hon är upprörd om hon tror att det är en bluff. Vår försäljningschef kommer att ta kontakt med henne.
Hon har ju redan pratat med två personer hos er. En lovade att faxa en lista med klara klubbar. Den andra skulle ringa upp. Men ingen höll löftena.
- Det är ny information för mig. Det är beklagligt om vi inte har hört av oss om vi har lovat det.
Cresco Sportspartner var under gårdagen i kontakt med Piteå IF och Piteå Hockey.
- Vi har försökt klara ut de eventuellt onda blod som funnits och kommer att prata mer senare.
Seriöst företag
Martin Giers poängterar gång på gång att Cresco Sportspartner är ett seriöst företag.
- Vi är etablerade sedan 1991 och genererar föreningslivet 10 miljoner kronor per år. Bara i Luleå säljer vi 10 000 häften årligen.
De räknar med något likande i Piteå.
- Vi kommer att komma ut med 8 000-10 000 exemplar i Piteå. Vi har lång erfarenhet av att bedöma sådana saker så siffrorna kommer att stämma.
Under besöket på Team Sportia uppgavs att 4 000 häften redan var förbokade av idrottsklubbar i Piteå.
Vilka klubbar handlar det om?
- Det kan jag inte säga av konkurrensskäl.
Martin Giers menar att allt tagit för stora proportioner och att Cresco Sportspartner är ett seriöst företag som aldrig haft sådana här problem.
- Vi luras inte och vi vill skapa en produkt som föreningar kan tjäna pengar på, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!