Hans företag köpte marinan av Piteå kommun för en miljon kronor plus moms.
– Vi gjorde det för att det är en bra språngbräda in till butiken, säger Stefan Berglund, som bekräftar att de första fyra säsongerna gällde avtalet att hamnen skulle ha kommunal taxa.
– Men vi kunde vara med och påverka prissättningen, säger Berglund, som anser att den höjning som kommer till sommaren är måttlig.
– Det vi gjort är att för båtplatserna 2.20 upp till 3.30 har marinan valt att jämna avgiften uppåt till jämt hundratal, säger Berglund, som uppger att för de större platserna upp till 3.60 har bolaget valt att sätta marknadsmässiga priser.
Lågt pris
– Vi ligger ändå lågt jämfört med andra, säger Stefan Berglund, som pekar på att exempelvis är motsvarande platser vid ettans båthamn i Luleå mycket dyrare.
Där visar PT:s koll att en tre meter bred plats kostar 3900 kronor, en 3,50 meter bred plats kostar 4650 kronor.
Stefan Berglunds bolag omsatte 6,8 miljoner kronor 2012/2013. Sedan dess har omsättningen ökat, de senaste 16 månaderna uppgick den till 12,2 miljoner där negativt resultat med 234 000 kronor vänts till positivt resultat med 350 000 kronor.
Liten del
Stefan Berglund pekar på att intäkterna från hamnen utgör en mycket liten del av omsättningen, mindre än en halv miljon kronor av omsättningen.
– Men vi måste höja för att verksamheten ska gå runt, säger marinans delägare, som uppger att höjningen ger inga nyinvesteringar.
– Vi planerar inga sådana, bara att klara driften och underhållet, och i sommar kommer kiosken att vara öppen.
Han bemöter önskemålen om fler serviceinrättningar.El till varje båtplats skulle kosta 800 kronor extra per båtplats.
– Visst kan vi möta önskemålen men de måste i så fall finansieras och det påverkar avgifterna.