Vem synar Kirk?

Piteå2008-05-08 06:00
"Vi tänker inte sälja Volvo", säger Lewis Booth, chef för Ford Europa.
"Vi tänker inte köpa Volvo", säger i samma veva Renault-chefen Carlos Ghosn.
Den senaste veckans rykten om att Ford Motor Company vill göra sig av med svenska Volvo Personvagnar, och att Renault skulle vara en tilltänkt köpare, tvingade till veckoslutet ut de båda cheferna på banan för att dementera.
Praxis är annars att man inom bilbranschen aldrig kommenterar rykten av det här slaget. Å andra sidan, de få gånger de ändå gör det så dementerar man. Alltid. Så länge papperen inte är påskrivna finns de inte.
Det var förstås inte min Volvo-krönika i förra veckan som fick fart på Lewis Booth och Carlos Ghosn, det inflytandet har jag dessvärre inte, utan i stället en 90-årig grånande herre vid namn Kirk Kerkorian. Han hävdade nämligen bestämt att det inte finns några som helst skäl för Ford Motor Company att behålla Volvo.

Men vem är då denne gamle man som kan skapa sån oro i den multinationella bilindustrins högkvarter på varsin sida av Atlanten? Jo, en man som blivit dollarmiljardär flera gånger om på att investera i casinon. En spelare, alltså. Eller riskkapitalist, som det heter på den här nivån.
För en dryg månad sen började han plötsligt köpa aktier i Ford Motor Company. Miljontals aktier. Hundra miljoner närmare bestämt. I förra veckan lade han bud på ytterligare 20 miljoner Ford-aktier.
Och karln har skapat oro i bilbranschen förut. När tyska DaimlerChrysler bjöd ut Chrysler Group så var Kirk Kerkorian en av de spekulanter som bjöd mest. Han var beredd att betala 4,5 miljarder dollar. 2006 satsade hon mångmiljardbelopp på aktier i General Motors och försökte då driva fram ett samarbete mellan GM, Nissan och - Renault. Så han känner Carlos Ghosn.

Så när denne Kerkorian uttalar sig i media om hur Ford bör sköta sina affärer och att de borde sälja Volvo, så går det inte att bara vifta bort. Han har visserligen ingen möjlighet att köra över familjen Ford, som fortfarande har majoriteten av de röststarka B-aktierna, men i Detroit vet alla i dag att Kerkorian är van att spela med höga insatser samtidigt som amerikansk bilindustri allt för länge suttit med dåliga kort.
Nu förlorade han visserligen spelet om Chrysler och han drog sig ur GM när även spelet om Renault gick om intet, men han har trots allt skapat sig sin förmögenhet på just spel. Och att han fortfarande satsar i bilindustrin kan väl tyda på att han har några ess kvar i ärmen.
Står det Volvo på något av dem? Vem vågar syna honom?




Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om