– Den grundklack som vi har flyttat på är fem och tio meter nedströms jämfört med avloppsröret. Själva röret har vi aldrig rört och den är oförändrad som innan muddringen. Nu vet vi inte om avloppsledningen är framme eller inte, men djupet vid själva avloppsledningen är oförändrat, säger Jan Lindbäck, vd på Marine capital.
En grundstötning på avloppsröret intill Sandholmens hamn bedömer företaget som relativt liten.
– För när man kommer in med last till Sandholmen har vi den här klacken som är i vägen för att träffa avloppsledningen då man kommer nedströms. Och sedan när båten lossas ligger den på betydligt lägre djup när den är så pass lätt. Sedan kan jag inte svara på hur djupt avloppsröret ligger, säger Jan Lindbäck.
Enligt Jan Lindbäck hade Marine capital och ledningen för lotsarna ett möte för två år sedan.
– Då kom vi överens att pricken vid kajen måste flyttas närmare kajen samt att bredda farleden vid SCA-sågen för att möjliggöra större båtar. Med alla tillstånd har det tagit två år för att få allt på plats, säger han.
Och trots Sjöfartsverkets skrivelse till länsstyrelse ser Jan Lindbäck med tillförsikt fram att de kan komma igång med trafiken för större båtar i närtid.
– När vi nu gjort alla åtgärder för att komma upp i storlek på båt hoppas vi komma igång med trafiken till hösten. Det är vår avsikt, säger han.