Världens största havs- kappseglare lade till i Piteå
Med en längd på 30,5 meter, masthöjd på 40 meter, en segelyta på nästan 1 000 kvadratmeter och toppfart på över 30 knop är hon världens största och snabbaste Super Maxi-båt. I går besökte den väldiga kappseglaren Hyundai Piteå.
Matlagningsutrymmet är aningen begränsat ombord, men det finns i varje fall en köksbänk samt gasolkök och diskho.
Foto: Robert Lundberg
- Vi kunde tyvärr inte ta oss in till Piteå stad eftersom vi behöver ett vattendjup på 4,5 meter. Dessutom fanns det en elledning över vattnet, som vi inte kunde gå under, säger skepparen Per Loheden.
Han har seglat med båten ända sedan den byggdes 1999.
- Den är behändig att segla med. Visserligen är det tungt att hantera seglen, men alla som prövar på att styra båten reagerar på att den är välbalanserad och lättstyrd för att vara så stor.
Byggd för kappsegling
Med sina storslagna mått är Hyundai världens största aktivt tävlande Super Maxi.
- Det finns andra båtar i den här storleken, men de har ofta mer inredning och seglar på cruising. Den här är byggd bara för kappseglingar, säger Per Loheden.
I tävlingssammanhang kan vikten på 32 ton visserligen vara ett handikapp om vindarna inte är de rätta.
- I lätta sommarvindar är en sån här båt lite för tung. Men om det är en jämn och bra vind så har vi goda vinstchanser.
Och när det blåser på bra, då går det fort. Riktigt fort. Den stora Super Maxin kan komma upp i hastigheter på över 30 knop.
- Det är därför som man bygger båten så här stor, för att den ska gå snabbt.
Vid besöket i Piteå hade båten en segelyta på 350 kvadratmeter, vilket i det här sammanhanget är rätt beskedligt. De riktigt stora seglen, ett storsegel på 290 kvadratmeter och en spinnaker på 700 kvadratmeter, ligger för närvarande i ett förråd i Stockholm. När de hissas har båten alltså en total segelyta på nästan 1 000 kvadratmeter.
- Jodå, det blir brutala ytor när man lägger ut dem, säger Per Loheden.
Spartanskt
Under seglingen till Norrbotten har båten en besättning på fyra personer, Per Loheden, Thomas Matulessy, Jonas Ericson och Oskar Lyckegård. Under kappseglingar är de betydlig fler.
- Då har vi en besättning på 24 man.
Under däck finns det plats för 16 personer att ligga och sova. Där finns också en köksbänk med gasolkök och diskho, segelförråd, motorrum, verkstad och navigationsutrymme.
- Det är väldigt basic, men ändamålsenligt. Den här båten är som vilket idrottsredskap som helst. Vi vill gärna jämföra den med ett spjut. Det ska vara spartanskt, enkelt och snabbt.
PR-resa
Båten befinner sig för närvarande på en PR-resa längs Norrlandskusten, från Grisslehamn i söder till Luleå i norr, där sponsorns kunder och återförsäljare i de städer som båten anlöper bjuds på en tur till sjöss.
Havskappseglaren lämnade Piteå i går kväll och seglade till Luleå, där den ska ligga till på söndag.
Därefter bär det av till hemmahamnen i Stockholm igen.
- Vi ska delta i Gotland runt efter midsommar. Sen seglar vi till Västkusten, där vi ska tävla i Göteborg offshore race och Tjörn runt, säger Per Loheden.
Värt att veta
Design: Ron Holland
Byggår: 1999, på Pendennisvarvet i England
Typ: Super Maxi 100
Längd: 30,5 meter (100 fot)
Bredd: 6,5 meter (21 fot)
Masthöjd: 40 meter
Djup: 4,4 meter
Vikt: 32 ton
Segelyta: Storsegel 290 kvadratmeter, spinnaker 700 kvadratmeter
Toppfart: Över 30 knop
Ägare: Bertil Söderberg
Byggår: 1999, på Pendennisvarvet i England
Typ: Super Maxi 100
Längd: 30,5 meter (100 fot)
Bredd: 6,5 meter (21 fot)
Masthöjd: 40 meter
Djup: 4,4 meter
Vikt: 32 ton
Segelyta: Storsegel 290 kvadratmeter, spinnaker 700 kvadratmeter
Toppfart: Över 30 knop
Ägare: Bertil Söderberg
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!