- Vi har ohyggliga skador på vissa avsnitt och det är uppenbart att det kommer att innebära merkostnader för akuta skador. Hur mycket vet jag inte förrän kartläggningen är klar, säger Helena Eriksson, chef för vägunderhållet i Region Norr (Norrbotten och Västerbotten).
- Vi får inte de pengar vi behöver för att upprätthålla en bra vägstandard. När vi då får en vinter som i år så aktualiseras problemen. Vi gör vad vi kan för att hålla efter, men i vinter har problemen blivit synliga för gemene man. Skamgränsen är nära, säger Helena Eriksson.
Det som händer när det är plusgrader och regn är att vatten tränger ner i asfaltens spröda ytskikt. När det sedan fryser på spricker asfalten och det kan också bli stora hål. Dessutom släpper sten och småpartiklar.
Har ni satsat på för dålig asfalt?
- Nej, men visst varierar vägbeläggningen. Det finns olika typer av asfalt, men det är nog inte kvaliteten som är problemet.
Men om än skadorna är synliga nu, så kan det bli mycket värre om ett par veckor då tjällossningen sätter in.
Förutom att komforten blir dålig på vägarna finns det en annan tråkig bieffekt. Dubbdäcken sliter upp partiklar från asfalten. Partiklar som anses vara skadliga för hälsan. Enligt en forskarrapport gjord i Umeå avlider cirka 1 800 personer årligen på grund av att de andas in dessa partiklar. Vägverket föreslår därför en skatt på dubbdäck i syfte att minska användningen.