Vägverket larmar - kräver mer pengar

VÄGAR. Milt vinterväder, återkommande regn och dubbdäck som sliter på vägbanan. Kombinera det med ett eftersatt vägunderhåll och du får en sargad och skadad E4. Nu kartlägger Vägverket åtgärdsbehoven.

Piteå2008-03-15 00:00
PITEÅ (PT)Vägverkets kartläggning ska utmynna i ett åtgärdsprogram, men redan nu finns det vägavsnitt som har synliga och trafikfarliga skador. Ett exempel är sträckan Persön - Råneå där Vägverket så sent som i onsdags sänkte hastigheten till 70 kilometer i timmen. Även sträckorna Rosvik-Ersnäs och Piteå-Norrfjärden är i dåligt skick.

- Vi har ohyggliga skador på vissa avsnitt och det är uppenbart att det kommer att innebära merkostnader för akuta skador. Hur mycket vet jag inte förrän kartläggningen är klar, säger Helena Eriksson, chef för vägunderhållet i Region Norr (Norrbotten och Västerbotten).

Eftersatt underhåll

Grunden till problemen är att vägunderhållet är eftersatt. Pengarna räcker inte till allt och då väljer Vägverket att i första hand satsa på vägavsnitt i storstadsområdena där trafiken är tätast. Eftersatt vägunderhåll är ett problem i stora delar av landet och Vägverkets generaldirektör, Ingemar Skogö, har begärt ett extraanslag på 3,6 miljarder kronor för att kunna lappa de värsta slitagen.

- Vi får inte de pengar vi behöver för att upprätthålla en bra vägstandard. När vi då får en vinter som i år så aktualiseras problemen. Vi gör vad vi kan för att hålla efter, men i vinter har problemen blivit synliga för gemene man. Skamgränsen är nära, säger Helena Eriksson.

Det som händer när det är plusgrader och regn är att vatten tränger ner i asfaltens spröda ytskikt. När det sedan fryser på spricker asfalten och det kan också bli stora hål. Dessutom släpper sten och småpartiklar.

Väldigt besvärligt

- Det är väldigt besvärligt och dubbdäcken river sönder vägbanan ännu mer. Den tunga trafiken gör vägarna spåriga och ojämna, som i sin tur gör det svårt att klara driftstandarden för vinterväglag.

Har ni satsat på för dålig asfalt?

- Nej, men visst varierar vägbeläggningen. Det finns olika typer av asfalt, men det är nog inte kvaliteten som är problemet.

Men om än skadorna är synliga nu, så kan det bli mycket värre om ett par veckor då tjällossningen sätter in.

Förutom att komforten blir dålig på vägarna finns det en annan tråkig bieffekt. Dubbdäcken sliter upp partiklar från asfalten. Partiklar som anses vara skadliga för hälsan. Enligt en forskarrapport gjord i Umeå avlider cirka 1 800 personer årligen på grund av att de andas in dessa partiklar. Vägverket föreslår därför en skatt på dubbdäck i syfte att minska användningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om