Vägverket har granskat och kartlagt hela E4 och delat in skadorna i fyra kategorier. Delar som anses värst ska åtgärdas, men egentligen är det bara ett vägavsnitt som tidigareläggs, en 23 kilometer lång sträcka mellan Töre och Kalix som ska få ny beläggning. Dessutom gör man de förberedelser som krävs för att uppföra ett mitträcke så småningom.
I Norrbotten satsar Vägverket 31 miljoner kronor, men är det då tillräckligt?
- Vi får bort det värsta och ska förhoppningsvis slippa stora hål och sprickor i fortsättningen, men visst saknar vi pengar till många förebyggande åtgärder, säger Lena Dahlgren, vägdirektör för Region Norr.
- Det saknas ju pengar varje år i driftbudgeten, men i år fick vi extra pengar så att vi kan göra det vi nu gör.
Förutom sträckan mellan Töre och Kalix ska en elva kilometer lång sträckning mellan Rosvik norra och Ersnäs få ny beläggning och samma sak ska ske i Norrfjärden (en kilometer). Dessutom ska fläckvisa lagningar utföras i höjd med Persön utanför Luleå.
I Västerbotten satsas 96 miljoner kronor, bland annat ska E4 få ny beläggning mellan Bureheden-Yttervik (sju kilometer) och Bygdeå-Sikeå (13 kilometer).
- Det finns en del inplanerade arbeten, men jag tror inte att skadorna är lika omfattande där som på E4, säger Lena Dahlgren.
Det finns de som skyller eländet på vägsaltet?
- Det anser jag är en felaktig slutsats. Problemen vi fått har uteslutande att göra med varmare väder och regn vintertid, vilket lett till blöta vägbanor som sedan frusit sönder.
När drar vägarbetena igång?
- Förhoppningsvis i slutet av maj så att vi hinner färdigt före semestrarna, men risken är stor att många bilister får svära över de många vägarbetena på E4:an i sommar, säger Lena Dahlgren.