Vägen öppen för fossilfritt bränsle

Transporter utan bensin och diesel i Sverige. En vision, förvisso, men vägen dit behöver inte vara så lång. I Piteå tankar Robin Holm sin lastbil med DME.
– Det fungerar bra och motorn går betydligt tystare.

I Piteå har två lastbilar kört cirka 20 000 mil på DME. Chauffören Robin Holm tycker att det fungerat bra.

I Piteå har två lastbilar kört cirka 20 000 mil på DME. Chauffören Robin Holm tycker att det fungerat bra.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2013-05-14 15:50

I Piteå har två lastbilar kört på DME från försöksanläggningen i Piteå (som numera ägs av Luleå tekniska universitet) sedan i november 2011. Den ena lastbilen har kört cirka 20 000 mil.

Det kan tyckas som att vägen är lång innan den här typen av bränsle blir ett alternativ i ett större perspektiv, men Rikard Gebart, professor i energivetenskap och forskningsansvarig vid LTU Green Fuels, är optimist.

Tiden är mogen

– Tiden är mogen för att gå från försök till mer storskalig verksamhet.

Som stöd för det påståendet lutar han sig mot Kungliga Vetenskapsakademins rapport "Biodrivmedel - nu och i framtiden".

Där slås fast att hållbart producerad skogsbiomassa kan försörja både existerande skogsindustri och transportsystemet i Sverige. En annan slutsats är att metanol och DME är de drivmedel som ger bästa utnyttjandet av råvaran.

Politiska beslut

I en framtid skulle vi kunna ha en transportsektor fri från bensin och diesel och därmed minska utsläppen radikalt.

– Det är en lång process, men kanske 2030, säger Gebart.

Tekniken finns, alltså, men det räcker inte bara med forskning. Ett viktigt steg är att politikerna agerar och fattar bindande beslut över blockgränserna.

– Det behövs fasta spelregler under minst 12-15 år så att det går att göra trovärdiga investeringskalkyler. Det måste finnas en drivkraft för att succesivt tränga undan fossila bränslen, säger Rikard Gebart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om