Våga stoppa fyrhjulingarna
Här för vi en daglig kampanj för säkrare bilar med allt mer avancerad säkerhetsteknik som krockkuddar, krockgardiner, energiupptagande zoner, aktiva bilbälten, antisladdsystem och tusen andra finurliga system som ska hjälpa oss och skydda oss i trafiken - och så drar folk ut i trafiken på öppna, fyrhjuliga, oftast övermotoriserad maskiner utan tillstymmelse till skydd. En maskin som ursprungligen var tänkt att köras i lantbruket, som en liten smidig traktor. Något annat var heller inte tillåtet.
Men så lyckades motorcykelbranschen övertyga beslutsfattarna att ändra i lagen så att en fyrhjuling även skulle kunna klassas som motorcykel och som EU-moped. Därmed skulle de kunna få köras på allmän väg. Det var tidigare inte möjligt - allt som hade motor och fyra hjul och kördes på väg var att betrakta som en bil. Och måste då ha alla säkerhetssystem som en bil har. Jag skrev själv för många år sen om en kille som åkte fast för olovlig körning efter att ha satt en liten motor på sin fyrhjuliga rullbräda.
Med den nya skrivningen i lagtexten så öppnades dammluckorna. Titta på tidningarnas annonssidor - det kryllar av erbjudanden om just fyrhjulingar. Man säljer till och med fyrhjulingar "lämpliga för barn" (vilket dock fortfarande är olagligt).
Förutom att olyckorna kom som ett brev på posten så medför den ökande försäljningen nu också att terrängkörningsförbudet i skog och mark hotas. För det här är ju fordon som givetvis är roliga att leka med också i den miljö där de hör hemma. Men i samma ögonblick som en fyrhjuling registreras som motorcykel eller moped får den inte köras en enda decimeter utanför vägbanan. Faktiskt inte ens hemma på den egna gräsmattan. Fast det bryr sig inte många om.
Nu ska Vägverket och polisen träffa motorcykelbranschen för att försöka bryta olyckskurvan. Det bästa vore förstås att omedelbart förbjuda all nyregistrering av dessa fullständigt onödiga och trafikfarliga fordon, innan vi hamnar i en situation som ingen rår på.
Låt dem stanna där de hör hemma - som arbetsfordon i lantbruket.
Tyvärr tror jag att det blir mest snack och lite verkstad. Om dessutom polisens beslut att inte jaga motorcyklister också gäller de som kör fyrhjuliga motorcyklar så är slaget helt förlorat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!