Utred Inlandsbanan som transportalternativ

Det dåliga skicket på Norra stambanan har på senare år ställt till många problem. Nu vill flera s-motionärer att förutsättningarna för att göra Inlandsbanan till ett fungerande transportalternativ utreds.

Det dåliga skicket på Norra stambanan har under flera år ställt till med problem. I en s-motion efterfrågas en utredning av om Inlandsbanan kan moderniseras och fungera som ett transportalternativ.

Det dåliga skicket på Norra stambanan har under flera år ställt till med problem. I en s-motion efterfrågas en utredning av om Inlandsbanan kan moderniseras och fungera som ett transportalternativ.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2014-11-11 17:11

De senaste vintrarna har flera tågurspårningar inträffat på Norra stambanan. Våren 2013 skedde exempelvis två tågurspårningar i trakterna av Koler inom loppet av några dagar.

Arbetet med att röja på olycksplatserna pågick i flera dagar, när tågtrafiken stod stilla. Detta fick omfattande konsekvenser, så väl driftmässiga och ekonomiska, framför allt för basindustrin.

I dåligt skick

Det enda alternativet för gods i sådana lägen är lastbil, som motionärerna inte anser är ett ekonomiskt eller miljömässigt bra sätt att transportera långväga gods.

Riksdagsledamoten Emilia Töyrä, Kiruna, är en av flera som skrivit under s-motionen och där konstateras att "Det dåliga skicket på Norra stambanan är ett stort hinder för den svenska basindustrin och störningarna drabbar industrier i hela Europa. Om Inlandsbanan hade varit ett fungerande alternativ så skulle konsekvenserna ha kunnat mildras".

Men Inlandsbanans skick gör att den idag inte är ett fungerande alternativ för godstransporter. Sämst är bandelen Arvidsjaur–Jokkmokk. Inlandsbanan är i huvudsak en turistjärnväg.

Kräver investeringar

Ett tungt argumentet mot modernisering av banan är att det blir för dyrt att elektrifiera den, men enligt motionärerna finns det ett miljömässigt acceptabelt alternativ till elektrifiering och då syftas på tallolja/diesel som produceras vid Sun Pines anläggning på Haraholmen i Piteå.

Motionärerna hoppas att riksdagen tillkännager för regeringen att i infrastrukturplaneringen studera förutsättningarna för att göra Inlandsbanan till ett fungerande transportalternativ.

Och de skriver att "Vi anser att ett sammanhållet järnvägsstråk genom inlandet är av största betydelse för att skapa förutsättningar för tillväxt, då företagen behöver billiga, miljövänliga och pålitliga transporter. För att Inlandsbanan ska fungera som en integrerad och komplett del av det nationella järnvägsnätet krävs bl.a. investeringar för bärighetshöjande åtgärder samt medel till nya trafikstyrningssystem".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om