Patientnämnden finns till för dig som är patient, anhörig eller personal.
– Jag uppmanar verkligen människor som är missnöjda att göra en anmälan. Det behövs ingen roman utan det räcker med ett par rader, säger Frisk.
Genom anmälningarna kan patientnämnden se tendenser och få en samlad bild av klagomålen. Vad är det som går fel vid exempelvis denna hälsocentral?
– Det var en hälsocentral i Haparanda som fick mycket klagomål. Det resulterade i en tillsyn av IVO (inspektionen för vård och omsorg) vilket i sin tur ledde till att hälsocentralen fick personalförstärkning och organisationen styrdes upp.
Frågor som är av stor betydelse för vården tas upp på patientnämndens sammanträden. Nämnden föreslår därefter vilka förbättringar som kan göras.
– Vi måste få information för att kunna följa upp och se vad som inte fungerar. Vi ser strukturen och tendenser och gör statistik av det som sticker ut.
Under 2016 har Hortlax fått 4 anmälningar, Furunäset 2, Piteå hc 6, Cederkliniken 5 och Hällans hc 6.