Tyska handelshus letar norrbottniska företag

Affärer för miljoner. Det har norrbottniska exportföretag chans till i ett pilotprojekt där tyska handelshus letar företag som säljer allt från gruvutrustning till förädlade träprodukter.

"Marknaden frågar bland annat efter gruvutrustnng och träprodukter", säger Gregor Wolf från Berlin.

"Marknaden frågar bland annat efter gruvutrustnng och träprodukter", säger Gregor Wolf från Berlin.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2014-09-30 09:23

– Projektet ska pågå i ett år, sedan permanentas det, säger Christer Dyrwoold, vd för Scoreline i Stockholm som har lång erfarenhet av att arbeta med tyska handelshus.

– Det finns 2000 sådana i Tyskland och det är ofta privatägda familjeföretag.

Måndag kom han tillsammans med Jan Zerling från Hamburg och Gregor Wolf från Berlin till Piteå där de besökte Lindbäcks bygg i Öjebyn och Stenvalls trä på Lövholmen. Efter det åkte gruppen till Polarbröd i Älvsbyn.

Christer Dyrwoold förklarar att de tyska handelshusen både köper produkter och förmedlar kontakter till företag i hela världen.

500 miljoner euro

– Handelshusen har ett enormt nätverk. En del av dem har verkat ända sedan 1700-talet. Jag jobbade med dem redan under 1980-talet och under den projekttiden drog jag hem affärer för 500 miljoner euro, säger Scoreline:s vd, som nu ser stora möjligheter för de norrbottniska företag som vill knyta kontakt med handelshusen.

Tisdag genomförs ett informationsmöte i Luleå där Scoreline:s vd hoppas locka till sig ett 20-tal företag som öka sin export.

Han pekar på att det går att ro hem ganska lukrativa kontrakt.

– Enbar under juli månad i sommar gjorde handelshusen affärer för 40 miljarder euro.

Han förklarar upplägget med att när ett företag väljer att gå med i projektet kan Scoreline förmedla kontakt med exakt det handelshus som frågar efter just den typ av produkt det norrbottniska företaget har.

– Här har de norrbottniska företagen en jättechans eftersom det världsmarknaden ropar efter tillverkas just här, säger Christer Dyrvoold, som ger några exempel.

– Det handlar om sågade trävaror, gruvutrustning, prefabricerade hus, fönster, och högteknologi, säger Dyrwoold.

Gregor Wolf i Berlin representerar 850 tyska handelshus.

Knyter ihop

– Jag ser stora möjligheter vad gäller att knyta ihop handelhus med företag i regionen, säger Wolf, som för medhåll av Jan Zerling, verksam vid Hamburg business development.

– Norrbotten är en intressant region. Här finns många dolda champions bland företagen.

Anders Nordmark är vd för Stenvalls trä. Företaget omsätter (exklusive byggvaruhusen 150 miljoner kronor), 700 miljoner kronor med 240 anställda där två tredjedelar av omsättningen är export till framförallt England, Danmark och baltländerna.

Han tycker att idén med att handla via tyska handelshus låter intressant.

– Det är något vi vill titta på där vi framförallt är intresserade av att komma in i de forna östländerna, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om