Tunga namn kräver Norrbotniabanan

Basindustrin kräver att Norrbotniabanan ska byggas nu. "Vi behöver den eftersom stambanan är mycket hårt nyttjad och med Norrbotniabanan kan vi köra större volymer," säger Sture Öberg, logistikchef Smurfit kappa.

Bygg nu. Basindustrin i länet kräver att Norrbottniabanan ska byggas nu. Sture Öberg, logistikchef vid Smurfit kappa, menar att banan är nödvändig för att utveckla basindustrin i norr. (arkiv)

Bygg nu. Basindustrin i länet kräver att Norrbottniabanan ska byggas nu. Sture Öberg, logistikchef vid Smurfit kappa, menar att banan är nödvändig för att utveckla basindustrin i norr. (arkiv)

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2017-08-16 17:00

I en skrivelse kräver LKAB, Boliden, SSAB och Sveaskog att banan börjas byggas. Finansieringen kan göras som Öresundsbron då pensionskapital lånades. På samma sätt kan man göra med Norrbotniabanan och sedan låta basindustrin vara med och betala banavgifterna, då kan bygget komma igång snabbare menar basindustrin.

Smurfit kappa kraftliner stödjer skrivelsen.

– Vi har stöttat Norrbottniabanan minst tio år, sponsrat och deltagit i styrgrupper, säger Sture Öberg, logistikchef Smurfit kappa.

För Smurfit är bygget av Norrbottniabanan viktig på lång sikt.

– Den är viktig av två huvudanledningar. Stambanan som används nu är väldigt känslig för störningar och händer det något kan vi bli helt avskurna. Sen finns det restriktioner på hur tungt man lasta efter stambanan. Med Norrbottniabanan kan vi dra 30 procent mer på varje lok.

Innan den 31 augusti ska den nationella transportplanen presenteras.

– Vi väntar med spänning. Det viktigt att Norrbottniabanan finns med för att kunna söka vidare finansiering från EU till exempel.

Han tror på att banan blir av, speciellt nu då basindustrier med statlig anknytning rutit till.

– Det är tunga namn så jag är övertygad om att den blir av. Problemet är att om inte besluten kommer så stoppas projekteringen upp och det ställer till det även för kommunerna som inte kan planera. Det är minst tio år bort innan banan är klar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om