Tunga fordon underkänns på bilprovningen

Norrbotten ligger långt över genomsnittet i riket vad gäller tunga lastbilar som får underkänt vid besiktningen.– Ett vanligt problem är skivbromsarna som rostar ihop och det beror ofta på saltet, säger Lars Ögren, stationschef för Svenskt Bilprovning i Älvsbyn.

"Att Norrbotten ligger högre än genomsnittet kan bero på att vi har äldre bilpark", säger Lars Ögren vid Svensk Bilprovning i Älvsbyn

"Att Norrbotten ligger högre än genomsnittet kan bero på att vi har äldre bilpark", säger Lars Ögren vid Svensk Bilprovning i Älvsbyn

Foto: Christoffer Markström

PITEÅ2014-12-29 05:00

Svensk Bilprovning har släppt statistik över hur stor andel av tunga lastbilar och släp som får underkänt vid besiktningen. Det säger Morgan Isacsson vid Svensk Bilprovning, ingen positiv läsning för åkeribranschen och Norrbotten sticker ut i tabellen.

2013 besiktigades 315 tunga lastbilar, 65 procent av dem underkändes och 0.3 procent av dem fick direkt körförbud. 33 procent fick åka in för efterkontroll.

Underkända resultat

Med siffran 65 procent ligger länet därmed över riksgenomsnittet som är 61 procent och det ser inte bättre ut för lastbilssläpen. Bilprovningens statistik anger inte antalet besiktigade släp, men 2013 underkändes 69 procent av de undersökta fordonen. 48 procent fick åka in för efterkontroll och tre procent av vagnarna fick körförbud.

I Västerbotten underkändes 2013 57 procent av de 158 fordon som rullade in till Svensk Bilprovning, enligt Morgan Isacsson för båda länen klart underkända resultat.

Stationschef Lars Ögren i Älvsbyn säger att det vanligaste skälet till att lastbilar får underkänt av brister i bromssystemet.

– Skivbromsarna rostar ihop och det beror ofta på saltet, säger Lars Ögren, som pekar på att statistiken är betydligt bättre för personbilar.

Äldre bilpark

Han säger att en del av orsaken till att Norrbotten ligger högre än genomsnittet kan bero på att länets bilpark är äldre jämfört med den söderut.

– Där byter åkarna bilar oftare på grund av att slitaget är större bland annat på grund av saltningen.

Morgan Isacsson anser att branschen måste skärpa sig.

– Jag har arbetat med de här frågorna i över 30 år och det har inte blivit bättre de senaste tio åren trots att lastbilarna blivit modernare. Med tanke på det borde det ha blivit betydligt bättre, säger Morgan Isacsson.

Efterlyser bättre kontroll

– Åkarna borde ha bättre koll på grejerna innan besiktningen. Men många åker in till oss för att göra besiktningen och få besked om vad som är fel. Sedan lagar de och det är inte seriöst, säger Morgan Isacsson, som pekar på att det rullar omkring alltför många trafikfarliga lastbilar på vägarna.

Daniel Pettersson är chef för trafikpolisen i Norrbotten. Han pekar på att polisen gör regelbundna kontroller av tung trafik, även den utländska.

– Där är det inte så dåligt som det beskrivs. De utländska åkarna har lärt sig att här råder vinterväglag och sätter de inte på rätt däck tar de sig inte fram, säger Daniel Pettersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om