Tufft isläge i Bottenviken

I onsdags tog Sjöfartsverket isbrytaren Frej i drift. Därmed är fyra isbrytare i gång och en femte på gång.

Isbrytare. Isläget är besvärligt i Bottenviken och i veckan har Sjöfartsverket tagit Frej i drift. Därmed är fyra isbrytare i gång och en femte på gång. (Arkivbild)

Isbrytare. Isläget är besvärligt i Bottenviken och i veckan har Sjöfartsverket tagit Frej i drift. Därmed är fyra isbrytare i gång och en femte på gång. (Arkivbild)

Foto: Hans G Pettersson

Piteå2018-02-04 17:37

Isbrytaren Frej kommer inledningsvis att assistera trafiken i norra Bottenhavet.

– Riktigt kall luft täcker norra Sverige. Vi räknar med att hela Bottenviken ner till Kvarken kommer att vara isbelagd inom några dygn, säger Emma Grönkvist, driftoperatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Den senaste tidens ostliga vindar har tryckt mycket av isen på Bottenviken mot den svenska kusten, vilket skapat rejält besvärliga förhållanden på sina ställen. I Skelleftehamn stoppades trafiken under torsdagskvällen på grund av kraftig isdrift och nedsatt sikt. Trafiken väntades dock komma igång igen under fredagen.

–  En handfull fartyg destinerade till Skelleftehamn för att lasta fick eskorteras av Oden till säkra zoner en bit ut från kusten. Ymer är på väg mot Skelleftebukten för att förstärka isbrytarförmågan där. Samtidigt har siktförhållandena förbättrats, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Havsisen ligger mycket sällan jämn och blank som på en skridskobana. Istället bryts den upp och skingras eller packas av vinden. Det kan skapa särskilda förhållanden som är av stor betydelse för sjöfarten, såsom vallbildning eller ispress mot kuster och hamninlopp.

För tillfället täcker Ale kuststräckan mellan Sundsvall och Holmsund. Oden, som arbetat i Skelleftebukten, kommer att bli avlöst av Ymer. Därmed kommer Oden och Frej att assistera trafiken i norra Bottenviken. Näst på tur är Atle som än så länge ligger i Luleå, men planen är att den ska vara i drift inom några dygn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om