– Traditionellt brukar vi jämföra vartannat år för att få en rättvis bedömning då Stora Nolia drar så mycket folk, säger Per Hallqvist på Destination Piteå.
Men i TEM-rapporten för 2013 kan det konstateras att trots att 2013 var ett år utan Stora Nolia så ökade antalet kommersiella gästnätter till över 501 000 övernattningar. Detta är en ökning med fem procent jämfört med 2012.
Positiv utveckling
– Antalet sålda hotellrum var rekordhöga 95 000, vilket är den högsta siffran sedan mättningarna började 2004. Totalt såldes det 175 000 hotellbäddar under 2013, säger Per Hallqvist.
Även campingen fortsätter att utvecklas positivt. 226 000 gästnätter såldes under 2013. Även detta är den högsta siffran sedan mätningarna började och en ökning med två procent mot 2012.
Inklusive dagbesökare och besök hos släkt och vänner hade Piteå 1 506 000 gäster under 2013. 80 procent av gästerna var från Sverige och av de utländska besökarna kommer 80 procent från Norge.
Logi och restaurang
Totalt omsatte den inresande turismen till Piteå en halv miljard kronor varav 242 miljoner kronor spenderades på logi och restaurang.
– Bokningsläget för 2014 ser också väldigt bra ut och som alla vet är ju 2014 ett Nolia-år, säger Per Hallqvist.
Fotnot: TEM – tursistekonomiska modellen
0911–645 17