Detta inkluderar även ett sprillans nytt kommunalt ridhus för 40 miljoner kronor.
Kommunfullmäktige har nämligen satt sista december som stopptid om den ska välja bygga nytt på Piholm eller renovera ridanläggningen på Grisberget.
Beredd bygga
Ett konsortium står berett att börja bygga den privata travbanan, men avvaktar tills en driftsorganisation finns klar.Mycket talar för att denna fråga når sin lösning inom kort. Det innebär att det snarast handlar om formaliteter innan spaden sätts i jorden på allvar.
Det är styrelsen för Pitebygdens travklubb med nära 300 medlemmar, varav ett 70-tal aktiva hästägare som klivit fram som seriös intressent.
- I styrelsen är vi helt överens om att det här är ett tillfälle som förmodligen aldrig lär dyka upp igen, säger klubbens ordförande Jan Johansson.
Men att styrelsen är enig är en sak.
- Självklart måste medlemmarna avgöra den här frågan. Jag refererar bara till hur vi i styrelsen resonerar, säger Johansson.
Styrelsen gör det efter en sittning med kommunens koordinator i den här frågan, Magnus Wikman vid tillväxtkontoret.
Affärsplan
Vid denna sittning presenterades bland annat den affärsplan som tagits fram för projektet och som redovisar ett antal ekonomiska aspekter.Pitebygdens travklubb driver redan i dag en travanläggning, den i Vitsand.
Skulle den ta över driften för den som planeras på Pitholm, handlar det inte om att ha hand om två.
- Inledningsvis kan det förstås bli så, men bara tills vi hittat en lösning. På lång sikt är det inte hållbart att driva två anläggningar, säger Jan Johansson.
I dagsläget stavas de stora driftskostnaderna i Vitsand, snöröjning.
En sådan post försvinner i princip helt ute på den uppvärmda banan på Pitholm.
- På Pitholm handlar det uteslutande om elkostnader för de pumpar som ska driva uppvärmningen, konstaterar Jan Johansson.
Men de första indikationer som fått styrelsen att haka på, avskräcker inte.
- Vi har naturligtvis inte borrat för djupt i den frågan, men av det vi sett så har vi bildat oss en positiv uppfattning när det gäller att ta hand om driften, konstaterar klubbordförande Johansson.
Han berättar att de kommer att sätta sig ner och fördjupa sig
ytterligare i hela frågan. Johansson betonar också gång på gång att det i slutändan är medlemmarna som har avgörandet i sina händer.
Samtidigt gör han ingen hemlighet att många hört av sig och delar styrelsens uppfattning.
- Det finns en rad varianter som kan bidra till att det här blir en bra slutlig lösning. En skulle kunna vara att inledningsvis vara på Pitholm vintertid och på Vitsand under sommaren, säger Johansson.
Övertygad
Om ytterligare några veckor ska klubbstyrelsen sätta sig ner med tillväxtkontorets Magnus Wikman för att gå igenom projektet ytterligare. Jan Johansson ser fram emot detta.- Personligen är jag säker på att det här är löst innan årsskiftet.
Något som då också öppnar dörren för den kommunala satsningen på Pitholm - ett nytt kommunalt ridhus för 40 miljoner kronor.