Klockan 12.00 på onsdagen inleddes strejken vid 23 stora terminaler i landet, bland annat DHL och Schenkers anläggningar i Sundsvall. Därmed stryper Transport effektivt en stor del av godsflödet i Sverige. Något som tredjeman snart kommer att märka.
– Den här konfliktåtgärden märks inte så mycket i Piteå och länet i nuläget, säger Olov Wiklund, ombudsman för Transport i Norrbotten.
Åkare i Piteå
Samtidigt har en blockad av övertids- och merarbete och blockad mot inhyrning och nyanställning av personal inletts. Det gäller bland annat miljöarbetare och anställda inom bevakningsbranschen.
– I Piteå gäller det bland annat Nosab, säger Wiklund.
Svaret från arbetsgivarsidan, Biltrafikens arbetsgivareförbund och Transportgruppen, är lockout vid landets samtliga terminaler, bland annat i Luleå.
– Då drabbas ju alla åkare från Piteå som är anslutna till Schenker med flera.
Trygg anställning
Arbetsgivarsidan kallar Transports konflikt för ansvarslös och hävdar att Transport inte vill foga sig i det avtal som Industrin tecknat som norm.
Transport menar å sin sida att parterna var överens om det mesta, men inte om anställningstryggheten och "missbruket av bemanningsföretag".
"Anställda avskedas ena dagen och nästa får de komma tillbaka i otrygga bemanningsanställningar. Det är ovärdigt och måste få en lösning" säger Lars Lindgren, förbundsordförande för Transportarbetareförbundet.