I den pågående konflikten mellan Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet står fackförbundet Transport på arbetsgivarens sida.
– Jag ser med stor oro på det som Hamnarbetarförbundet gör. Min bedömning är att om det här sprider sig kommer den svenska modellen med en stark part gentemot arbetsgivaren att försvinna, säger Peter Winstén på Transportarbetareförbundet.
Transportarbetareförbundet har cirka 1 600 anslutna hamnarbetare jämfört med Hamnarbetarförbundets drygt 1 300 medlemmar. De har ett rikstäckande kollektivavtal med Sveriges hamnar och vill inte lämna bort det.
– Min bestämda uppfattning är att det skulle bli fullständigt galet om olika avtal reglerade villkoren för anställda på en arbetsplats beroende på vilken fackförening de är medlemmar i, säger Peter Winstén.
Han lyfter fler farhågor om Hamnarbetarförbundet skulle få igenom sina krav.
– Om en till fackförening får teckna lokala villkor då kommer kanske en tredje fackförening som vill ha ett avtal. Det kanske blir Piteå hamnarbetare som vill ha ett eget. Jag ser inget slut på en sådan utveckling.
Hur mår era medlemmar under den här konflikten?
– Utan att peka ut någon specifik hamn så finns det flertalet hamnar där våra medlemmar blir illa behandlade av Hamnarbetarförbundet. De respekterar inte att våra medlemmar har fredsplikt. När man har fredsplikt så jobbar man.
Med anledning av den långvariga hamnkonflikten som började i Göteborg tillsatte regeringen en utredning om begränsad strejkrätt. Lagförslaget som får stöd av LO, TCO, Saco samt Svenskt Näringsliv var tänkt att träda i kraft 2020, men arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) flaggar nu för att lagen ska vara klar redan i sommar.
Peter Winstén beskyller Hamnarbetarförbundet för att det snart är på gång.
– Kraven på förändringar i konflikträtten var inget vi ville ha, men regeringen har känt sig tvingade på grund av Hamnarbetarförbundets agerande, säger han.
Arbetsgivarorganisation menar att Hamnarbetarförbundets konflikt hotar hamnarna – det anser också Peter Winstén.
– Hamnarbetarkåren har successivt minskat i numerär sedan 1970-talet i och med den tekniska utvecklingen. Vi vill få fler jobb till hamnarna och då måste man också få in mer gods. Det här riskerar att potentiella kunder och även nuvarande kunder blir rädda för att använda sig av hamnarna och istället använder sig av utnyttjade lastbilschaufförer från öststaterna som drar in gods i landet.