Videon är inte längre tillgänglig
Två personer har oberoende av varandra kontaktat PT och klagat på att det nya p-huset Stadsberget är för trångt. Särskilt i kurvorna och allra mest vid utfarten från p-huset där en mindre balk sticker ut i knähöjd.
"Det var så trångt att jag tvingades backa och ta om i en av kurvorna. Man blir lite fundersam" säger en person som vill vara anonym.
Projektledaren Jan Ställ har själv provkört i p-huset.
– Visst måste man köra försiktigt men då ska det inte vara några problem. Det är också så att kördelen mellan p-raderna är bredare än standard.
Viss ovana
I samband med att p-huset öppnade var det möjligt att inkomma med synpunkter, både ris och ros.
– Någon tyckte att det var lite snävt i kurvorna och att det var trångt vid utfarten. Vi fick också in synpunkter om bättre skyltning, att någon glasruta måste markeras och lite annat. Det som går att korrigera kommer att rättas till och vi jobbar med det nu, säger Jan Ställ.
Det har även framkommit synpunkter om att en del av p-rutorna är aningen svårbemästrade. Särskilt de man ska backa in på när det är mycket bilar i garaget.
– P-rutorna är snedställda för att göra det enklare. Dessutom är de 2,5 meter breda och det är mer än praxis. Jag tror att vi är lite ovana med större p-hus i Piteå och det kan ta lite tid att vänja sig, säger Jan Ställ.
Porthöjden
En annan synpunkt är att porthöjden på 2,125 meter är för låg. Det hävdas att nya större bilar av typen SUV och liknande fordon med takräcke och taxbox inte kan ta sig in i garaget och att porthöjden därför borde vara 2,375 meter.
Tomas Sundqvist, chef för kommunens samhällsbyggnadsförvaltningen, svarar så här.
– Vi har utgått från ESPA (europeisk standard parkeringsanläggningar) där minimimåttet är två meter med rekommendationen att lägga till en decimeter. Det har vi också följt, säger Sundqvist.
Hur gick det då för PT:s testpatrull?
Vi satte upp en kamera på taket till en Ford Kuga (lite större än en vanlig personbil) och körde ett par varv i p-huset. Undertecknad var chaufför och min ärliga uppfattning är att det inte var särskilt problematiskt att köra runt i lugn och jämn fart. Däremot kändes det något knixigt vid en del p-rutor.