En rundringning till några bilhandlare i Piteå visar att branschen har förberett, och fortsätter att förbereda sig för användning av andra slags drivmedel än fossila bränslen.
Hybridbilar som är en kombination av bensin och el har funnits i Sverige i drygt 20 år och Toyota har inlett en ny era efter att biltillverkaren fasade ut dieselmotorn 2016.
– Toyota Mirai drivs med vätgas som driver en elmotor som förser batteriet med ström. Det har sålts 5 000 sådana bilar i Europa och de finns i sydsverige. Men inte i norrland eftersom det inte finns några tankstationer här, säger försäljningschef Wille Forsman vid Burlin motor i Piteå.
Annars har Toyota totalt sålt 13 miljoner hybridbilar i världen där en av dem aldrig behöver laddas via ett uttag eftersom motorn hela tiden laddar ny ström till systemet.
Peter Fallström säljer Mitsubishi och Citroén. Det senare märket har varken tagit fram rena elbilar eller hybrider. Han tror inte på att vi enbart kommer att se elbilar om elva år då förbränningsmotorn ska vara borta. Han tror på en fortsatt framtid för plugin-hybrider som går på bensin och el.
– Elbilar funkar inte i vår region. Man kommer inte så långt, säger han.
Thomas Pettersson, säljare vid Norrlands bil i Piteå som säljer VW och Audi, har svårt att säga hur det ser ut om drygt tio år.
– Men elektrifieringen är igång. Vi har två rena elbilar, VW Golf och Up och snart kommer VW Id som är en suv med bra räckvidd på 50 mil, säger han.
Det säljs fortfarande gott om dieslar. Han pekar på att de motorer som är försedda med partikelfilter och som drar enbart hälften av vad en bensinbil drar, kittlar norrbottniska bilköpare som också gärna kör fyrhjulsdrivet.
Isabelle Johansson vid Bilhallen som säljer Hyundai, Subaru och Isuzu säger att märkena har haft svårt att få fram rena elbilar och det är mycket hysch hysch i branschen. Men de laddhybrider som säljs går bra och det finns elbilar i utbudet som Hyundai Jonica.
Snart kommer också Hyundai Kona som enbart går på el. Bilhallen har också Isuzu Pic up som lanserades förra året som kan köra på fossilfria bränslet HVO 100.
Fredrik Söderholm, försäljningschef vid Bilbolaget i Norrbotten som säljer Volvo, Ford och Renault, säger att generagenterna följer hela tiden utvecklingen och levererar det marknaden kräver. På Volvosidan finns bland annat laddhybriderna XC90 och XC60. Renault har rena elbilen Zoe.
– Det är fortfarande bensin- och dieselbilar som säljs bäst, men kan vi ersätta förbränningsmotorn med något annat är det bra, men vi är inte där än, säger han.