I onsdag hade kommunen ett internmöte med förhoppningen att NCC skulle ha en färdig lösning för muddringen av hamnbassängen, men istället väntar ännu en oviss vecka.
– NCC hade en teknisk lösning, men stötte på ett antal problem och måste hitta en annan lösning. De vill ha uppskov en vecka till, säger Piteå kommuns näringslivschef David Sundström.
Är det klart att NCC tar på sig ansvaret för att djupet i bassängen inte är det rätta?
– Ja, vi är överens om att bassängen är för grund och att NCC ska åtgärda detta. Som entreprenör har NCC det ansvaret. Nu får vi vänta en vecka, men förhoppningsvis får vi ett klartecken sedan.
Sundström anser att kommunen upphandlat ett visst djup (2,8 meter), men att hamnbassängen blev 30 centimeter för grund. Därmed kan det tyckas självklart att NCC även ska stå för kostnaden för den nu aktuella muddringen, men riktigt så enkelt verkar det inte vara.
– Jag anser inte att det föreligger en tvist, men min och kommunens uppfattning är att entreprenören ska stå för kostnaden. Det är juridiskt komplicerat, men min förhoppning är att vi ska hitta en lösning. Det primära är dock att hamnen får rätt djup, säger David Sundström.
Den nya hamnen har hittills kostat kommunen 17,5 miljoner kronor. Återstår alltså att avgöra vem som ska stå för de merkostnader som väntar.
En i nuläget viktigare fråga är om NCC hinner med den kompletterande muddringen i vår. Det är bara tillåtet att muddra april ut och om så krävs fortsätta i oktober.
– Kan bara NCC ta fram en lösning så ska det gå. Det baserar jag på den mängd kubikmeter som ska grävas bort.
Det här är en ödesfråga för den nybildade hamnföreningen Bondö marina som ännu inte skrivit under arrendeavtalet med kommunen.
– De vill ha garantier för att hamndjupet blir åtgärdat under våren. Vi måste ge klartecken ganska snart, om inte måste vi hitta tillfälliga lösningar för de segelbåtar som blev av med sin hamnplats på Haraholmen. Det är olyckligt och kostnadsdrivande om det blir så.
Vid sidan av detta bekymmer finns en klack en bit ut i farleden på den norra sidan som är för grund (cirka 2,1 meter som grundast). Men den delen har inget med NCC att göra.
– I nuläget har vi ingen kostnadskalkyl för detta eller när det kan göras. Vi måste bestämma vad som är mest effektivt, men grundklacken är inte prioriterad.
– För djupgående segelbåtar går det att köra runt Bondön och komma in från södra sidan, men givetvis är inte det en optimal lösning, säger David Sundström.