Det är hos Vinmonopolet, den norska motsvarigheten till Systembolaget, som This is how i tävlan med andra bryggerier har vunnit plats i sortimentet.
– En ipa och en suröl. Vi vann två av två, i helt olika upphandlingar. Den ena släpps i mars och den andra i maj. Vår första fasta internationella lansering. Det är väldigt roligt, säger ölchef Gustav Ahlin, grundare av bryggeriet.
Ölsorterna går ut till 130 respektive 220 norska monopolbutiker.
Att nå ut på den skandinaviska marknaden och även utanför har varit ett mål sedan starten.
– Vi har haft långtgående diskussioner med Storbritannien om den engelska marknaden, men först blev det brexitproblem och sedan har pandemin varit i vägen. Vi diskuterar fortfarande, men har sagt att vi väntar tills pandemin är över. Vi har även intressenter från Asien som vi pratar med.
Även på hemmaplan händer det grejer. Bryggeriet har vunnit en upphandling för Systembolagets tillfälliga sortiment med en ny produkt, How to spring it up, efter att testpanel har provsmakat och betygsatt.
– Det är ju superkul så klart, helt fantastiskt. Vi har varit väldigt påverkade av pandemin, eftersom restaurangerna varit så påverkade. Det här säkerställer vår tillväxt, säger Gustav Ahlin.
– Det är en vårlansering. Produkten finns på hyllan i tre månader.
Ölet beskrivs som vårig torrhumlad suröl med smak av tropiska frukter. Den är smaksatt med guava och citrahumle.
– Suröl är en växande marknad. Vi har sedan tidigare vår hallonöl på 200 systembolag i landet. I fjol var det sveriges tredje mest sålda suröl. Systembolaget tycks ha fattat att folk vill ha det. Det kommer många nya produkter i det segmentet.
Kommer ni att lansera fler nyheter under 2021?
– Det kommer vi absolut att göra. Vi har ett öl till som släpps den 2 maj. Jag kan säga att det är knutet till en annan stor nyhet som vi kommer att släppa snart.
This is how startade 2017. I dag är det tre anställda vid bryggeriet. Gustav Ahlin hoppas kunna utöka personalstyrkan med säsongsanställda framåt sommaren.
Bryggeriet har bland annat nominerats till flera priser, senast Svenska designpriset för de öletiketter som designats av byrån Oh my, men pandemin har skjutit galan och därmed ett eventuellt pris på framtiden.
– Vi är fortfarande ovetande där. Jag har inte hört något datum än, säger Gustav Ahlin.