Telefonist - javisst

Många har ringt till ett sjukhus. Men det är först nu som norrbottningarna möts av auktoriserade sjukhustelefonister.Telefonisterna har genomgått en utbildning som kan hjälpa till i livsavgörande situationer.

Kaisa Tapio, sjukhustelefonist i Sunderbyn, är en av 16 personer inom landstinget i Norrbotten som har gått den nya utbildningen som ska ge patienterna ett ännu bättre mottagande. Hon tycker att utbildningen har varit mycket givande.

Kaisa Tapio, sjukhustelefonist i Sunderbyn, är en av 16 personer inom landstinget i Norrbotten som har gått den nya utbildningen som ska ge patienterna ett ännu bättre mottagande. Hon tycker att utbildningen har varit mycket givande.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2009-05-18 06:00
Telefonisternas kunskaper och förmåga att fatta snabba beslut kan vara skillnaden mellan liv och död.
För att utveckla kunskaperna och behålla dem inom kåren har landstinget i Norrbotten utbildat 16 sjukhustelefonister. Ingen finns i Piteå, men exempelvis samtliga nio telefonister på Sunderby sjukhus har genomgått utbildningen.
Kan rädda liv
Alla kan de nu titulera auktoriserade sjukhustelefonister.
- Genom den här utbildningen kan vi ta hand om våra kunder på ett bättre sätt. Det blir också en trygghet för personalen som vet att de handlar på rätt sätt, säger Karin Lundberg telechef på landstinget i Norrboten.
Genom utbildningen har cirka 25 rutiner spikats. Rutiner som kan rädda folks liv.
- Om en person ringer in och har ont i hjärtat, gäller det för telefonisten att snabbt kunna fatta rätt beslut. Ska personen kopplas till akuten eller rent av SOS? säger Birgitta Sandell en av två personer som har lett utbildningen.
Ett erkännande
All personal som har deltagit får ett bevis på sina kunskaper. Personalen upplever utbildningen som utvecklande och auktoriseringen som ett erkännande.
- Det känns kanonbra. Nu är jag inte bara en telefonist utan har papper på att jag är duktig och auktoriserad. Det stärker självförtroendet, säger Kaisa Tapio som arbetar på Sunderby sjukhus.
Hon har också märkt resultat.
- Jag har redan nytta av utbildningen. Jag märker att kunderna blir mer glada när jag bemöter dem som vi har lärt oss, säger hon.
Alla inblandade tycks vara nöjda.
Utbildningen har höjt statusen på vad som ibland anses vara en bortglömd yrkesgrupp.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om