PT har tidigare berättat om två fall där äldre Piteåkvinnor blivit uppringda av bolaget, som under flera olika namn säljer allt från brandskyddsfiltar till ID-skyddstjänster och Omega 3-tabletter.
I det ena fallet, där det handlade om en brandskyddsfilt värd 150 kronor, lurades den 81-åriga kvinnan att teckna ett avtal där hon under ett års tid skulle betala 299 kronor i månaden för filten "och andra brandsäkerhetstjänster", totalt alltså 3 588 kronor.
Den andra kvinnan, också hon i 80-årsåldern och bosatt i en by utanför Piteå, blev uppringd av en försäljare som samtidigt skickade ett sms med alla abonnemangsuppgifter ifyllda.
Mannen pratade snabbt om fördelarna med trygghetspaketet – id-assistans, kortspärr, säkerhetskort, nyckelbricka "och just nu med brandfilt på köpet".
Kvinnan hade svårt att uppfatta alla detaljer men behövde bara svara "Ja" eller "Ok" på sms:et, så skulle all säkerhetsutrustning komma med posten.
Just i det ögonblicket kom kvinnans son in i rummet och tog samtalet ifrån sin uppenbart förvirrade mamma, men då sa det bara klick i luren. Och det är det här tillvägagångssättet som fått domstol att stoppa bolaget.
Under knappt två år har runt 600 anmälningar mot bolaget kommit in till polis och konsumentverket, som i ett pressmeddelande skriver att företaget riskerar böter på en miljon kronor i månaden om det bryter mot någon av de sex punkterna i beslutet.