Taxibolaget anklagar Piteå kommun för att gynna konkurrent

Den infekterade taxistriden i Piteå går vidare. 
Nu överklagar Älvsby taxi North ride kommunens nya upphandling till förvaltningsrätten som förbjuder Piteå kommun att teckna avtal innan domstolen har bedömt ärendet.
"Kommunen har de facto skräddarsytt referenskraven till den nuvarande leverantören", skriver Älvsby taxi.

David Lindström, verksamhetsansvarig på Älvsby taxi North ride, är kritisk till Piteå kommuns upphandling och företaget överklagar den för andra gången till förvaltningsrätten. (Arkivbild)

David Lindström, verksamhetsansvarig på Älvsby taxi North ride, är kritisk till Piteå kommuns upphandling och företaget överklagar den för andra gången till förvaltningsrätten. (Arkivbild)

Foto: North Ride/ Press

Piteå2025-04-01 16:00

Nyheten i korthet

  • Älvsby taxi anklagar Piteå kommun för att gynna konkurrenten Piteå taxi i en upphandling av transporttjänster. Bolaget har överklagat upphandlingen till förvaltningsrätten.
  • Detta är andra gången på kort tid som Piteå kommun upphandlar transporttjänster, efter att den första upphandlingen kritiserades av förvaltningsrätten.
  • Älvsby taxi menar att kommunen har skräddarsytt kraven till fördel för Piteå taxi och bryter mot Lagen om offentlig upphandling. Bolaget vill att upphandlingen görs om en tredje gång.

Det är andra gången på kort tid som Piteå kommun upphandlar transporttjänster som skolskjutsar, flygtaxi, vanlig taxi samt budtransporter till ett sammanlagt värde av omkring 60 miljoner kronor under fyra år.

Den första upphandlingen fick hård kritik av förvaltningsrätten som ansåg att varken Piteå taxi eller Älvsby taxi uppfyllde kraven som kommunen ställde. 

Piteå kommuns taxiupphandling är en het fråga som har lett till en infekterad strid. (Arkivbild)
Piteå kommuns taxiupphandling är en het fråga som har lett till en infekterad strid. (Arkivbild)

Domstolen beslutade att kommunen skulle göra om förfarandet och nu har Älvsby taxi även överklagat den nya upphandlingen till förvaltningsrätten. 

"Förvaltningsrätten bifaller det intermistiska yrkandet på så sätt att domstolen beslutar att Piteå kommun och de kommunala bolagen inte får teckna avtal i upphandlingen om taxi-transporter innan förvaltningsrätten bestämt något annat", skriver rätten i sitt beslut.

Enligt Piteå kommuns inköpschef Gun Nilsson är det ovanligt att en upphandling överklagas två gånger. 

– Men nu är gången så och förvaltningsrätten har skickat det här och vi kommer att svara och sedan är processen i gång. Vi kan fortfarande ge ut ett tilldelningsbeslut, men vi kan inte skriva ett avtal förrän den här processen är över.

Gun Nilsson, inköpschef Piteå kommun, säger att man fortfarande kan ge ut ett tilldelningsbeslut, men inte skriva ett avtal innan förvaltningsrättens beslut är fattat. (Arkivbild)
Gun Nilsson, inköpschef Piteå kommun, säger att man fortfarande kan ge ut ett tilldelningsbeslut, men inte skriva ett avtal innan förvaltningsrättens beslut är fattat. (Arkivbild)

I sin överklagan anser Älvsby taxi North ride att kommunen har ställt ett antal krav i upphandlingen som står i strid med de grundläggande principerna i Lagen om offentlig upphandling, LOU.

"Kommunen har de facto skräddarsytt referenskraven till den nuvarande leverantören", skriver Älvsby taxi till förvaltningsrätten och yrkar på att upphandlingen ska göras om en tredje gång.

– Redan före och aktivt under upphandlingens gång har vi försökt påtala vad vi anser är brister i upphandlingsunderlaget. Nu har vi skickat det till förvaltningsrätten igen för att bedöma vad som är rätt, säger Älvsby taxis verksamhetsansvarige David Lindström.

Enligt Älvsby taxis mening gynnar kommunens upphandling Piteå taxi.

– I våra ögon är det vinklat mot nuvarande leverantör. I ett antal av de ställda kraven har man utgått till 100 procent utifrån hur många fordon de har aktiva i kommunen nu. De äger flera olika avtal och hur många fordon de har i sin bilpark återspeglar ju ingenstans hur många fordon som behövs för att utföra transporterna i just det specifika uppdraget, säger Lindström.

Älvsby taxis verksamhetsansvarige anser att det nya upphandlingsunderlaget i princip är en kopia av det första.

– Man har mer eller mindre tagit samma upphandlingsunderlag och ompublicerat det med några mindre justeringar. I vårt tycke har man inte ändrat på de stora bitarna som vi tycker strider mot offentlig upphandling. Sedan får vi respektera förvaltningsrättens beslut och vad de tycker är rätt eller fel, säger David Lindström.

"Vi följer upphandlingsreglementet hur det än är skrivet", säger Mikael Hjorth, chef för koncernen där Piteå taxi ingår. (Arkivbild)
"Vi följer upphandlingsreglementet hur det än är skrivet", säger Mikael Hjorth, chef för koncernen där Piteå taxi ingår. (Arkivbild)

Mikael Hjorth, chef för koncernen där Piteå taxi ingår, har inga synpunkter på konkurrentens överklagan.

– Vi har drivit taxitrafik i Piteå väldigt länge och vi har tänkt fortsätta driva taxitrafik i Piteå. Om andra har synpunkter på att vi verkar i Piteå och hur upphandlingarna görs så får det stå för dem. Vi följer upphandlingsreglementet hur det än är skrivet och så lägger vi anbud utifrån det, säger han.

Hjorth menar att det är enkla regler som gäller.

– Känner sig aktörer inte välkomna och inte har resurser kan det tyckas att man vill ha synpunkter på det. Kvalifikationerna ska man klara för att kunna lämna anbud, annars har man inte möjlighet.

Det är oklart när förvaltningsrättens beslut kommer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!