”Sveriges agerande bromsar Bottniska korridoren”

Samtidigt som svenska regeringen trycker på EU för att landets järnvägar med bland annat Bottniska korridoren ska ingå i det europeiska somnätet för järnväg, bromsar den EU:s plan att Norrbotniabanan ska ingå i det strategiska järnvägsnätet.

PITEÅ2013-09-26 06:01

– Det är minst sagt märkligt, säger Norrbotniabanans projektledare Elisabeth Sinclair om regeringens arbete med att förhala det bygge som varken fanns med i regeringens tidigare infrastrukturproposition eller i höstens budgetproposition. Förslag som samtliga borgerliga partier ställt sig bakom.

Inte heller finns Norrbotniabanan med i Trafikverkets förslag till nationell plan mellan 2014–2025.

Elisabeth Sinclair ser ett tydligt problem med det, och att regeringen sagt nej till att Norrbotniabanan får söka de så kallade TEN-T-medlen.

Inget stöd

– De pengarna tas ur det som kallas för CEF-budgeten. Regeringen har hänvisat till att eftersom Norrbotniabanan inte finns med i den nationella planen och därmed inte är ett nationellt prioriterat projekt, kan vi heller inte förvänta oss det nödvändiga stöd från regeringen som krävs för att vi kan söka finansiering från EU.

– Om inte regeringen har avsatt pengar i sin egen nationella budget till banan försitter vi chansen att få ta del av pengar ur CEF-budgeten mellan 2014–2025, säger Elisabeth Sinclair, som pekar på att det finns möjlighet att dels få 50 procent stöd till planeringen, dels 30-procent stöd till själva bygget.

– Regeringens hållning är knepig. Både finska och svenska regeringen har tryckt på att den Bottniska korridoren, som sträcker sig längs kusten genom de båda länderna, ska ingå i det europeiska stomjärnvägsnätet, samtidigt som Sverige aktivt bromsar EU:s försök att få in Norrbotniabanan, säger Elisabeth Sinclair, som pekar på att utan Norrbotniabanan är det inte längre någon Bottnisk korridor.

Hon hoppas dock att EU ska sätta mer tryck på Sverige i järnvägsfrågan.

Inom kort kommer det sista av tre, och slutgiltigt besked, om hur det europeiska stomnätet skall se ut. I förslaget finns den Botniska korridoren inklusive Norrbotniabanan med.

– Det tuffaste beslutet togs i juni då ministerrådet, parlamentet och kommissionen var överens om kartorna och skrivningen av stomnätet. Då var glädjen stor i Bryssel. Nu återstår ett beslut till, sedan är Botniska korridoren en del av det högst strategiska stomnätet i Europa, säger Elisabeth Sinclair.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om