Svårt komma fram till jourcentralen

Kom inte till vårdcentralen eller sjukhuset om du har svininfluensan. Ring i stället. Det är uppmaningen från Norrbottens landsting.I Piteå kan det ta timmar att komma fram per telefon till jourcentralen.

Agneta Blom på akuten är van svara i telefon när patienter ringer. Speciellt på helgerna och när trycket på mottagningen är stort så kan det dröja innan personalen har tid att svara i telefon.

Agneta Blom på akuten är van svara i telefon när patienter ringer. Speciellt på helgerna och när trycket på mottagningen är stort så kan det dröja innan personalen har tid att svara i telefon.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2009-09-09 06:00
Landstinget har i annonser och media gått ut med att personer som tror sig ha svininfluensan framförallt ska ringa sjukvården. Inte fysiskt uppsöka den.
- Vi vill definitivt att folk i första hand ringer om de känner sig sjuka, säger Karin Lindström, verksamhetschef Piteå jourcentral.
Flera kommuner är knutna till sjukhusrådgivningen som tar emot samtalen. Det är däremot inte Piteå. Här kan man ringa vårdcentralerna under dagtid.
Men under större delen av dygnet; klockan 17-08, samt under helger finns bara ett alternativ - att ringa jourcentralen på akuten.
Men många gånger är det svårt att komma fram på den telefonlinjen.
"Hinner inte svara"
Gunilla Wallstén är moderat politiker i landstingsfullmäktige. Hon jobbar även ibland som distriktssköterska på akuten i Piteå.
- Varenda kväll jag jobbar där är det samtal som vi inte hinner svara på för att vi är upptagna med annat. Ibland ringer folk till akuten flera gånger samma kväll utan att få något svar. Jag ser det här som ett problem, säger hon.
När ingen svarar bestämmer sig en del för ett annat alternativ.
- Det klart att folk då kommer till akuten istället och det leder till många onödiga besök, säger Wallstén.
Flest samtal
Framförallt är det under vissa tidpunkter som det är svårt att komma fram per telefon.
- Under några timmar varje dag så är det väldigt många som ringer. Är det fullt upp för personalen så kan ingen svara. Ibland kommer det in en patient till akuten var tionde minut tio timmar i sträck och det är väldigt svårt att planera hur vi ska ha personal att svara i telefonen då, säger verksamhetschefen Karin Lindström.
Flest samtal strömmar in mitt på dagen under lördag och söndag.
- Då får man räkna med att ringa flera gånger, kanske pröva att vänta ett par timmar och förhoppningsvis då komma fram. Andra tider kan man komma fram direkt.
Är det rimligt att det kan ta timmar att nå jourcentralen via telefon?
- Det vill till att folk har tålamod. Man får till slut alltid prata med en sköterska även om det kanske har tagit ett par timmar och det tycker jag är en bra handläggningstid. Om du kommer in så tar det också tid att få hjälp och den som är riktigt sjuk ska ju ringa 112.
Patienter har klagat på att det inte finns någon telefonsvarare.
- Men det är nu åtgärdat så alla möts åtminstone av beskedet att belastningen är hård och att de får försöka igen senare, säger Karin Lindström.
Hård belastning
Svininfluensan påverkar trycket.
- Det är många som ringer och fler blir det. Jag vill uppmana alla som inte har fått svininfluensan utan bara söker information att ringa det nationella informationsnumret 020-20 20 00 istället. Vår belastning är nog hård.
Och den väntas öka när sjukdomen sprider sig allt mer. Slutligen bestämmer sjukhusledningen om det innebär att mer personal behöver användas för att svara i telefonen som influensasjuka hänvisas ringa till.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om