– Jag känner mig hedrad och glad. Detta gynnar Svalson eftersom vi kommer att få bra information om vad som händer på amerikanska marknaden, säger Maria Johansson Pettersson, om att 26 juni blev hon invald i organisationen IFAI Young Professional Task Force i USA. Den grenen ingår i IFAI Industrial Fabrics Association International, som är en 100 år gammal organisation, bildad av några företag som gick ihop och bildade ett nätverk.
Maria Johansson Pettersson har arbetat vid Svalson i fem år. De tre senaste åren har hon haft ansvaret att bygga upp försäljningen i USA.
Åker på mässa
Svalsons vd Maud Spencer, förklarar att under ett flertal år har företaget medverkat på organisationens "IFAI Expo" i USA, en mässa som inriktar sig främst mot den textilindustri om bland annat sysslar med markiser och parasoller i utemiljöer, och Svalson kommer att delta även i år.
– I och med att Svalson har ett flertal återförsäljare som jobbar inom den marknaden, är det ett område vi valt att följa mycket nära, säger Maud Spencer, som pekar på att det Svalson inriktat sig på i USA är försäljning av glasade höj och sänkbara staket vid utemiljöer.
Sålt till Hilton
– Vi har bland annat sålt till Hilton Hotel i New York, till restauranger i Florida, och till olika utemiljöer Chicago, Boston och Kalifornien, exemplifierar Maud Spencer.
2013-2014 omsatte Svalson 50 miljoner kronor där 50 procent är export.
– Av det är 3-4 miljoner kronor försäljning på USA och det ökar hela tiden, säger Maud Spencer, som uppger att totalt har Svalsons omsättning ökat med 20 procent senaste året och så ser det också ut att bli 2014/2015.
– Vilket betyder 60 miljoner kronor i omsättning, säger Svalsons vd, som pekar på att företaget kommer klart att gynnas av Maria Johansson Petterssons medlemskap i IFAI Young Professional Task Force.
– Vi kan styra lite, vara med och sätta agendan för vad som ska hända på marknaden, och det känns bra, säger Svalsons vd.