Strömavbrott slog ut tv-tekniken

Bredbandsbolagets tv-kunder i Piteå var utan tv större delen av måndagen. "Anledningen är ett strömavbrott som slog ut hårdvara som måste ersättas", säger Elisabeth Petersson, kommunikatör vid Telenors presstjänst.

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

PITEÅ2017-11-20 10:17

Bredbandsbolagets kunder är ett härdat släkte. För drygt en månad sedan drabbades både kundernas internetuppkoppling och tv-tjänsten av ett omfattande avbrott. Även då rörde sig om trasig hårdvara som måste ersättas. Några dagar senare svartnade tv-rutan igen i ett kvarter i centrala Piteå, men det avbrottet var begränsat till tv-tjänsten och avhjälptes på några timmar.

Måndagens avbrott orsakades av ett strömavbrott på morgonen.

– I samband med det slogs hårdvara ut som inte kunde repareras utan måste ersättas, säger Elisabeth Petersson.

Enligt det första driftbeskedet på Bredbandsbolagets hemsida skulle det vara åtgärdat tidig eftermiddag, men reparationsarbetet drog ut till klockan 17. Men nu ska tv:n fungera igen för samtliga kunder.

– För att säkerställa att det är så ringer vår kundtjänst just nu runt till alla kunder som felanmält under dagen, säger Elisabeth Petersson.

Två större avbrott på ganska kort tid. Kan man lita på Bredbandsbolaget?

– Ja, det tycker jag. Strömavbrott kan vi dessvärre inte göra något åt, och tyvärr går hårdvara sönder ibland. Men nu ska det vara löst, säger Elisabeth Petersson.

Fotnot: Bredbandsbolaget är ett helägt dotterbolag till Telenor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!