Strandsatta i öknen när planet skadades

RESA. Hemresan från Thailand förvandlades till en tröttsam väntan för 300 norrbottningar när planet gick sönder vid en mellanlandning i onsdags. Håkan Norberg, Älvsbyn, var en av dem som strandsattes i den arabiska öknen. Han är irriterad över flygbolagets bristande information.

Piteå2008-03-14 00:00
PITEÅ (PT)

När PT når Håkan Norberg på torsdagen är han vid gott mod och han poängterar att han eller hans medresenärer inte lider någon omedelbar nöd, om än det senaste dygnet varit struligt och tröttsamt. Norberg, som köpt sin Thailandsemester av Vingresor, var på väg hem när det blev problem i samband med mellanlandningen i Al Ain i Förenade Arabemiraten på onsdagen.

Trots flera försök kunde inte planet, en Boeing 767, lyfta eftersom en vinge skadats. Vid tiotiden på onsdagsförmiddagen fick de cirka 300 passagerarna, varav många barn, lämna planet och en oviss väntan började. Vid 15-tiden fick passagerarna mat i flygplanet, men sedan försvann personalen.

- Vi lämnades där och det beduinfolk som finns i området är inte särskilt bra på engelska. Först vid midnatt blev vi inkvarterade i en anläggning i öknen. Då fick vi också veta att det kunde bli ett dygns väntan, men sammantaget måste jag säga att informationen varit dålig, närmast obefintlig, säger Håkan Norberg.

Bristande information

Efter att ha fått mat vid 15-tiden på onsdagen dröjde det närmare 20 timmar innan de strandsatta resenärerna fick frukost på torsdagsförmiddagen.

Ni måste ha varit hungriga?

- Ja, haha, man är ju norrbottning, så vi fixade frukt, godis och dricka, men det var struligt innan vi fick hotell.

Ida Svanberg, Haparanda, reste med samma flyg och hon är också kritisk till hur informationen sköttes det första dygnet.

- Att de aldrig lär sig. All information har vi fått från våra anhöriga i Sverige. Det är tröttsamt och irriterande, men alla mår efter omständigheterna bra. Nu vill jag bara hem.

Gjort vad vi kunnat

Jim Hofverberg, talesman för flygbolaget Tuifly Nordic som ägs av Fritidsresor, beklagar allt strul, men han hävdar att allt som gått att göra också har gjorts.

- Vi har ingen personal i Al Ain, men via en lokal agent fick vi fram sovplatser på tre olika hotell och lägenhetsanläggningar i området. Två av våra anställda i Dubai bilade till Al Ain, men var inte framma förrän sent natten mot torsdag. Att informationen upplevs som dålig är tråkigt, men alla har fått information om än det av praktiska skäl dröjde ett tag.

Planet blev obrukbart efter att ha fått en fågel i vingen och att ragga fram ett nytt plan har tagit tid, men under torsdagen dirigerades ett plan från Madrid till Al Ain. Målsättningen var att planet skulle lyfta från Al Ain 17.30 svensk tid och landningen på Kallax är beräknades till 01.45 natten mot fredag.

En del av resenärerna har missat jobbdagar och inbokade åtaganden på grund av förseningen, hur ersätts de?

- Det är en fråga mellan resenären och researrangören, i det här fallet Fritidsresor och Vingresor. Reseförsäkringen är en annan möjlighet, säger Jim Hofverberg.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om