Det här gäller när barnen är ute i trafiken

Ungdomarna i Pite älvdal är rätt duktiga ute på vägarna. Det är polisen Mats Lundmarks generella bedömning. Men visst händer det att de varnas eller rapporteras för trafikbrott. 
Så här går det till om unga förare missköter sig. 

I Pite älvdal sköter sig ska de unga trafikanterna bra, säger Mats Lundmark, trafikansvarig polis. Han tror till exempel inte att särskilt många trimmar sina fordon.

I Pite älvdal sköter sig ska de unga trafikanterna bra, säger Mats Lundmark, trafikansvarig polis. Han tror till exempel inte att särskilt många trimmar sina fordon.

Foto: TT

Piteå2025-04-29 18:45

Straffmyndiga – men minderåriga. Var ligger egentligen ansvaret när ungdomar begår trafikbrott? 

Först ska sägas att de generellt sett sköter sig bra, menar Mats Lundmark, trafikansvarig polis i Pite älvdal.

– I regel är de ganska duktiga i trafiken skulle jag säga. Det är vissa som sticker ut som inte sköter sig, säger han. 

Mats Lundmark är trafkansvarig polis i Pite älvdal.
Mats Lundmark är trafkansvarig polis i Pite älvdal.

Senast förra veckan beslagtogs en A-traktor som misstänktes gå för fort i Öjebyn. Att uppskatta hur vanligt det är att ungdomarna kör trimmat är dock svårt. 

– Jag tror inte att det är jättemånga. Man brukar se när de går för fort, de som kör trimmat är ganska självlysande. Några enstaka sticker ut och det är ofta de som fångar vårt intresse.

Hur då?

– En trimmad moped exempelvis, det är ganska vanligt att de nästan vill bli jagade, att de börjar köra efter oss. Då sticker de ut. Med de allra flesta ungdomarna är det inga konstigheter egentligen, säger Mats Lundmark. 

Om polisen stoppar en moped eller A-traktor som de misstänker går för fort ska först en utredning göras. 

– Om det är en moped brukar vi provköra redan på plats för att se om den är trimmad eller inte. Gör den det kommer vi att rapportera för olovlig körning, säger Lundmark. 

Påföljden är vanligtvis dagsböter. Polisen omhändertar också körkortet. 

– Du tappar mopedkortet och det är nog det som svider hårdast för dem, inte pengarna. 

Det är sedan upp till Transportstyrelsen att avgöra hur länge körkortet är återkallat. För AM-kort gäller sedan sommaren 2024 prövotid på ett år, och återkallas körkortet under den tiden måste kunskapsprovet göras om. Det kan också, framför allt vid upprepade förseelser, få konsekvenser för körkortstillstånd när B-körkort ska tas.

I Norrbotten fick 34 ungdomar under 18 år ett körkort återkallat förra året, enligt statistik från Transportstyrelsen. Majoriteten berodde på "en väsentlig överträdelse, vanligtvis fortkörning", i enstaka fall handlade det om flera mindre överträdelser eller rattfylleri. Hur många av de återkallade korten som var just moppekort går inte att utläsa – men generellt är det få i åldersgruppen som har andra behörigheter än AM. 

Transportstyrelsen återkallade körkortet för 34 unga norrbottningar under 18 år förra året.
Transportstyrelsen återkallade körkortet för 34 unga norrbottningar under 18 år förra året.

Men vilket ansvar bär vårdnadshavarna när deras barn är ute i trafiken? Fastän moped- och epaförarna är straffmyndiga så är svaret: ganska mycket, i alla fall om inte barnet själv står som ägare på fordonet. 

– Eftersom barnen inte är myndiga så har föräldrarna ett ansvar. De ska se till att grejerna de har är i ordning. Tar vi en ungdom för olovlig körning så kan föräldrarna dömas för tillåtande till olovlig körning. Och det är betydligt dyrare och mer straff för föräldrarna än vad det blir för barnet, säger Mats Lundmark. 

Hur vanligt det är att föräldrar rapporteras är svårt att säga, oftast är det en bedömning som görs från fall till fall. Men föräldrarna kan till viss del vara betalningsskyldiga även om det bara är ungdomen som straffas, om barnet orsakat skador genom ett brott.

– Som i allt annat så har du ett visst ekonomiskt ansvar för ditt barn, så i slutändan kan det bli föräldrarnas ansvar att betala, säger Lundmark. 

Finns det något vanligt fel som ni ser att unga gör i trafiken?

– I regel tycker vi som sagt att de flesta sköter sig bra. Men sen är det ju så här att de är unga och nya i trafiken. Som ungdomar alltid gjort så följer man reglerna ibland, sen kanske det slarvas lite grann ibland. Det är inget onormalt. 

– När det gäller epor är det vi får in från allmänheten är att de tycker att det lever om mycket, att de står på parkeringar och spelar hög musik och att bilarna låter högt. Det försöker vi prata med dem om, avslutar Mats Lundmark. 

Polisens påminnelser

Här är polisens "Att tänka på"-lista:

• Kör inte fortare än vad du får.

• Använd bälte. Alla i fordonet måste använda bälte och det kan rädda liv. (Epa/mopedbil)

• Passagerare ska färdas på en plats avsedd för passagerare. Det får bara sitta en passagerare per sådan plats.

• Använd inte mobiltelefon när du kör – det är olagligt.

• Skylt om långsamtgående fordon ska sitta baktill. (Epa/mopedbil)

• Ha inte tonade rutor – det ger dålig sikt och är olagligt.

Till vårdnadshavare:

• Provkör gärna själv fordonet ibland så att du vet hur skicket är.

• Visa intresse för ditt barns hobby och prata med hen om trafiksäkerhet.

Källa: Polisen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!