På fem dagar, mellan onsdag och söndag, var det totalt strax över 36 000 som besökte Noliamässan i Piteå, då är ej barn under sju år inräknade. Enligt Jonas Dahlberg, vd för Nolia, följer vikande besökssiffror övriga mässor.
– Det finns några som sticker ut, men sedan är det en viss nedgång på publika mässor, säger han.
Efter mässan i Piteå 2022 talades det om succé och då summerade vd:n till närmare 60 000 besökare.
– De är inte helt kalibrerade än, men vi närmar oss 60 000. Mellan 57 000 och 58 000 någonstans, så jag skulle säga närmare 60 000. Vi är väldigt nöjda med den siffran. Att ha 60 000 på fem dagar är över 10 000 per dag, vilket man tidigare har snittat, sa Jonas Dahlberg till PT i augusti 2022.
Jämfört med årets mässa säger Jonas Dahlberg att det under 2022 var ett visst pandemi-uppsving då man inte hade fått träffas på länge. Han konstaterar att 36 000 för årets Noliamässa är ett bra besöksantal.
– Det viktiga är att utställarna får sälja och att besökarna känner att de har fått uppleva, vilket vi har fått till oss att så har det varit, säger Jonas Dahlberg och fortsätter:
– Det vi hör är att det har varit en bra försäljning, sedan går ingenting att jämföra med 2000-talets start. Den tiden kommer aldrig igen. Om vi hade fyra–fem av en produkt så har vi en eller max två nuförtiden, men det är också den tiden vi lever i.
Hur mycket påverkade vädret besöksantalet?
– Jag tror att det påverkade en del i slutet, vi vet att helgerna brukar vara bra. Sen är det de som går på flerdagarsbandet som kommer in flera dagar också men vädret har absolut sin betydelse, säger vd:n.
Finns det något man tar med sig till nästa mässa i Piteå?
– Vi tar med oss väldigt mycket, varje år är som ett testår. 2022 testade vi att ha öppet till 19 varje kväll och nu testade vi att ha matområdet öppet till 19 varje kväll. Vi sätter frön varje gång och justerar allt eftersom, säger Jonas Dahlberg och fortsätter:
– Vi ser redan fram emot 2026. Vi pratar för fullt om det här och vi ser redan en god återbokning hos de som har sålt bra.