De ro-ro fartyg som kör kraftliner för Smurfit Kappa ligger på cirka 12 000 dödviktston. Det fartyg som manövrerade in emot Piteå hamn under torsdagseftermiddagen är mer än dubbelt så stort. Hong-Kong flaggade Chipolbrok Cosmos ligger på 30 281 dödviktston och fartyget mäter nästan 200 meter. Det är ett av sex nybyggda fraktfartyg och ägs av rederiet CP (Chinese - Polish Join Stock Company) som äger ett 20-tal fartyg. Hon lämnade varvet 2011.
Chipolbrok Cosmos lämnade enligt uppgift Shanghai den 30 augusti och efter passage genom bland annat Panamakanalen har fartyget letat sig upp emot Europa och Piteå. En resa på cirka två månader.
– Det är klart ett av de större fartyg vi tagit in, säger stuveribolaget Shorelinks operative chef Christer Bentzlin, under tiden Shorelinks personal börjar lossa lasten i samarbete med den kinesiska besättningen.
Kinesiskt krossverk
Lasten består av en krossanläggning, beställd av LKAB med kinesiska Citic Industries som leverantör.
Det krossverk fartyget landat med i Piteå väger cirka 2 000 ton och består av drygt 400 delar vilket gör att Shorelinks kranar får göra lika många lyft.
Anders Lundgren vid LKAB:s kontor i Shanghai har svarat för inköpet av den gigantiska krossanläggningen. Han förklarar att enheterna kommer att läggas på upplag vid Piteå hamn för att transporteras vidare med början på måndag till LKAB:s nya dagbrott i Mertainen utanför Svappavaara. En gruva som fick miljötillstånd 2013 där gruvbolaget beräknar att bryta 10-15 miljoner ton malm per år. Totalt investerar LKAB tio miljarder kronor i de nyöppnade gruvorna Mertainen och Leveäniemi.