Mässan öppnar i Piteå 6 augusti och redan nu är nästan 90 procent av utställarplatserna sålda. Något som är ovanligt tidigt, men flertalet platser bokades redan i direkt anslutning till fjolårets mässa.
– Försäljningen har gått jättebra och intresset från gamla och nya utställare är stort. En inomhushall är redan helt fylld, säger Anna Wikman, biträdande projektledare för Stora Nolia, i ett pressmeddelande.
Förra året kom nästan 100 000 besökare på mässan, vilket är det största antalet sedan 2011. Framgången för mässan tros vara en allmän modernisering och ett tydligare fokus på barn och familjer. Satsningen fortsätter och i år får barnfamiljerna ett eget Lilla Nolia som genomsyrar hela mässan med bland annat familjeparkeringar, barnpassning och programaktiviteter för alla barn.
Nolia Vår i Luleå, som skulle ha öppnat 6 maj, är däremot inställt. Det var efter framgången med Stora Lulemässan, som hölls i höstas, som Nolia tog beslutet att göra en mässa redan till våren. Höstens mässa var också den första mässan som gjordes i Luleå av företaget.
– Beslutet att starta en ny mässa redan till våren var lika rätt då det togs som det nu är rätt att ställa in den. Alla indikationer vi fick pekade på att vi skulle lyckas skapa en fantastisk mötesplats för utställare och besökare. När vår samlade bedömning nu är att det inte går, väljer vi att ställa in årets mässa. Vi får se när tiden är mogen att göra Nolia Vår, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.
Flera potentiella utställare till Nolia Vår har i stället valt att medverka på årets Stora Nolia i Piteå.