Stora förändringar väntar på Grisberget
Grisbergsvägen måste ledas om när ridanläggningen utvidgas. Dessutom krävs omfattande avverkningar och utfyllningar för att planerade tillbyggnader ska få plats. Allt detta visar den framtagna detaljplanen som snart ska ut på samråd.
Så här ser detaljplanen för Grisberget ut.
Foto: mia.johansson
- Vi har tagit stor hänsyn till allergiriskerna. Experter pratar om skyddsavstånd på 30 - 50 meter och det klarar vi med god marginal, säger Ulf Hedman, miljö- och byggchef på Piteå kommun.
Parkering utvidgas
Två stora lösdriftshagar planeras och de hamnar mellan E4 och Grisbergsvägen. I anslutning till hagarna ska bland annat höstationer, ligghallar och servicestall byggas. Parkeringen söder om ridanläggningen utvidgas och ska betjäna både ridhusets besökare och motionärer.
- Kommunfullmäktige har anslagit 33,5 miljoner kronor för att rusta upp befintlig anläggning och göra vissa tillbyggnader. Finansieringen av det nya ridhuset, som planeras i etapp två, är inte politiskt beslutad ännu. Jag bedömer att det behövs 20-25 miljoner till för att bygga detta, säger Lars Holmberg, projektledare för ridanläggningens utbyggnad.
Grisbergsvägen, som främst tjänar som gång- och cykelväg mellan Öjebyn och Piteå, kommer att byggas om och placeras västerut närmare E4.
- Förr gick vägen rakt igenom ridhusområdet, nu kommer den att gå runt i stället, berättar Ulf Hedman.
Detta betyder att sträckan Öje byn - Piteå blir längre och brantare för alla gång- och cykeltrafikanter.
Fyllas upp
När etapp två inleds och det nya ridhuset uppförs så måste de tre envåningsbyggnaderna, som i dag används till logi och kontor, rivas. De två ridhusen kommer att byggas ihop och för att detta ska bli möjligt måste marken fyllas upp.
Det nya ridhuset ska ligga 3,2 meter över nuvarande marknivå och en slänt kommer att anläggas från byggnaden mot den nya vägen. Ridhusområdet får en mer öppen karaktär eftersom en hel del skog ska avverkas.
- På tisdag håller vi samråd om detaljplanen och allmänheten har bjudits in. Om allt går vägen börjar vi bygga i sommar, men blir det överklagningar eller andra fördröjningar vet man aldrig vart vi hamnar, säger Lars Holmberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!