Studien visar var och hur svårt motorcyklister skadas. Till exempel skadas de ofta inom tättbebyggt område och på mindre vägar. Dödade och svårt skadade motorcyklister är också överrepresenterade i korsningsolyckor jämfört med bilister.
Det verkar finnas en högre risk på vägar med hastighetsgräns 70 kilometer i timmen jämfört med vägar som har högre hastighetsgränser.
Trevliga MC-vägar
– Många väljer de här vägarna för att de är trevliga MC-vägar, och då ökar också antalet skador, säger Christina Flygare på LF Norrbotten och själv MC-förare.
En annan anledning till att många MC-förare väljer 70-vägar är att de sällan har vajerräcken.
– Dessa räcken är sämre för en oskyddad trafikant eftersom det orsakar större skada än ett slätt räcke om man kör in i det. Det här vet motorcyklisterna och väljer därför bort de mötesfria vägarna där det finns vajerräcken som separerar trafiken, säger Christina Flygare.
Olyckor i korsningar
Studien visar också att den vanligaste anledningen till krockar mellan bil och motorcykel beror på att bilisten helt enkelt inte sett motorcykeln och i de flesta fall har olyckan skett i en korsning.
– Kom ihåg att du kanske inte syns trots att du har en reflexväst. Orsaken till olyckorna inom tättbebyggt område skulle behöva studeras närmare, till exempel vilka typer av korsningar som är mer riskfyllda än andra, avslutar Christina Flygare.
Fotnot: VTI är Statens väg- och transportforskningsinstitut.