Tusentals människor följde watercrossen, snöskotrar som tävlar på vatten, under lördagen.
Tävlingarna började på eftermiddagen i härligt solsken och dryga 20 grader. Då var det fullt med människor på kajen och längs strandpromenaden i Södra hamnen. Personer i ett 40-tal båtar låg också och spanade på den spektakulära tävlingen.
När finalerna avgjordes några timmar senare fanns inte lika mycket folk kvar, men ändå flera hundra i publiken.
Ingen match
Finalen matchade ett startfält med nyblivne SM-vinnaren Viktor Stenman, Storuman, tvåan i SM, Alfred Öqvist från Arvidsjaur, Johnny Johansson, samt Finlands främste förare Tommi Nieminen.
Men i slutändan var det ingen match för segraren.
Viktor Stenman fick en kanonstart och körde ifrån alla direkt från start och höll sedan ett betryggande avstånd till konkurrenterna loppet ut.
– Skönt. Jag visste att om jag var med i starten så skulle jag ha en stor chans.
EM i Piteå
Det är så mycket som avgörs i första sekunderna i sporten.
Omkörningarna var få under dagen.
– Det är väldigt viktigt att ta starten. Jag kör alltid mitt race och satsar stenhårt och det får bära eller brista. Nu bar det, säger Stenman.
Han utökade sitt försprång under loppet och hade klart snabbaste maskinen.
– Jag kunde ta det lugnt sista varvet. Det var trots allt fyra finalvarv och jag ville inte plåga maskinen och riskera ett haveri eller att jag skulle sänka den.
Vann 18 000 kronor
Nu körde han hem 18 000 kronor.
– Ett fint tillskott i kassan, jag är sugen på en ny motor.
Seger i SM för knappt två veckor sedan och vinst i Piteå.
– En jättebra säsong och avslut på den. Jag har inte kvalat in till EM-finalen så jag kör inte den. Nu är säsongen över.
EM-finalen avgörs på Pite havsbad 23 augusti.
Tvåa i tävlingen blev Tommi Nieminen och trea Johnny Johansson. Alfred Öqvist slutade fyra.
Han hade gått till final via runner up som vinnare i B-finalen.
Sänkte efter mållinjen
Fast just efter mållinjen sänkte han skotern.
– Det är det där jäkla hoppet som ställer till det. Det är vingligt och obehagligt och är felbyggt. Ingen förare vill ha det, men tyvärr lyssnar inte arrangörerna på oss som kör, menar Alfred Öqvist.
15 minuter hade han på sig att få igång maskinen inför finalen.
Annars hade Anton Dahlqvist, Piteå, som kvalat sig vidare via C-final, fått platsen.
Kamp mot klockan
Det blev en kamp mot klockan för Alfred Öqvist. Han och teamet slet hårt med att blåsa ur allt vatten, och byta bränsle.
När han var klar lämnades en protest in om att arbetet ska ha tagit längre än en kvart.
Efter en juryöverläggning avslogs protesten – han hade inte gått över tiden. Öqvist kom till start men slutade sist i finalen.
Efteråt riktade han ilskan mot det hopp som ingår i banan.
– Arrangören har inte koll här. Jag är väldigt besviken, hoppet är för högt och brant. De måste lyssna på oss åkare, menar Alfred Öqvist.