Ulf Perbo var tidigt inne på att det är statens ansvar att se till att det utvecklas alternativa bränslen och det höll de övriga deltagarna med om, sedan handlade diskussionen om konflikten mellan skogsindustrin och de som exempelvis vill använda skogsråvaran till etanol.
- Det finns en konflikt mellan oss och skogsindustrin om de alternativa bränslena, sade Perbo, som uppgav att statliga oljekommissionen har bestämt att 2020 ska alla nya bilar kunna köras på alternativa bränslen.
- Den som vinner kampen om skogsråvaran är den som, betalar mest, sade Ulf Perbo.
Skogsråvarna behövs
Tore Persson sade det han uttryckt tidigare i PT att skogsindustrin behöver skogsråvaran till sågverk och pappersindustrin. Det skogsindustrin kan bidra med är att utveckla miljövänliga bränslen för dieslar.Frågan är vad bilindustrin vill bidra med? Hur är det med teknikutvecklingen, frågade samtalsledaren Anna Rouhonen:
- Våra medlemsföretag lägger ned 100 miljarder kronor per år på att utveckla motorer som går på alternativa bränslen. Det händer stora saker de kommande åren, svarade Ulf Perbo, och Camilla Dowling-Slunge uppgav att OK/Q8 blandar redan nu ned fem procent rapsolja i all diesel och dag finns 5 procent etanol i all bensin.
Diskussionen fanns
Margareta Olofsson pekade på att under 1990-talet fanns en diskussion om att bensinförbrukningen skulle ned med 30 procent.- Men så har det inte blivit, sade hon.
Så småningom gled scensamtalet in på bensinskattefrågan. I dag är två tredjedelar av bensinpriset skatter.
Den frågan går inte att runda i en drivmedelsdebatt, sade Ulf Perbo och Margareta Olofsson ansåg att skatterna är inte rimliga.
- Vi kan inte påverka världsmarknadspriserna på bensin men vi kan påverka skatten, sade Olofsson som pekade på att varje år drar staten in 76 miljarder i bensinskatter.
Miljarder till vägar
Av det går 26 miljarder tillbaka till satsningar på vägar etcetera.- 50 miljarder går direkt in i Pär Nuders svarta hål, sade Margareta Olofsson och Ulf Perbo tillfogade att en barnfamilj i Norrland betalar 10 000 kronor mer i bensinskatt jämfört med en familj i Stockholm.
Uttalandena gjorde miljöpartiets riksdagsledamot Ingegerd Saarinen från Västerbotten, och miljöpartisten Annika
Eriksson som satt i publiken, upprörda.
- Det är inte vettigt att ropa på sänkta skatter när det är alternativa bränslen som måste fram. Och det är inte statens uppgift att ta fram alternativen, det ska företagen göra, sade
Ingegerd Saarinen till PT.