Stark kommun bra för näringslivet

Det krävs starka ledare och en tydlig vision i en kommun för att locka företag och skapa tillväxt där tidigare kommunalrådet Karl Petersén i Luleå är ett föredöme. – Utan honom hade det inte blivit något Facebook, säger Matz Engman, vd för Luleå näringsliv AB.

”Det finns en marknad för 200 Facebookhallar i Europa, vi ska ta en del av dem, sade Luleå näringslivs vd Matz Engman vid ett företagarmöte på Statt.

”Det finns en marknad för 200 Facebookhallar i Europa, vi ska ta en del av dem, sade Luleå näringslivs vd Matz Engman vid ett företagarmöte på Statt.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2015-06-04 22:45

Torsdag bjöd Företagarna i Piteå och Piteåentreprenörerna in till ett möte på Statt där Luleå Näringslivs vd Matz Engman berättade om hur Luleå lyckats attrahera fler företag som skapat tillväxt, där Luleå växt senaste året med 300 personer. På plats fanns ett stort antal företagare, folk från Piteå kommun, bland annat kommunalrådet Helena Stenberg (S) som fick en del tips.

En nyckel för tillväxt är att det finns starka ledare i en kommun. Karl Petersén som slutat och ersatts av Niklas Nordström är ett sådant exempel.

Fler Facebookhallar

– Utan honom hade vi aldrig haft Facebookhallarna. När amerikanarna frågade honom om energin svarade han att den kommer lokalt från Luleå energi, varpå USA-folket ville veta vem som äger energibolaget.

"Det gör jag " svarade Karl Petersén. Det direkta beskedet gillade Facebookfolket. Det gick hem, etableringen lades i Luleå och vad gäller Facebook hyser Matz Engman gott hopp om att det kommer fler hallar till Norrbotten.

– Det finns en marknad för ytterligare 200 hallar i Europa, vi ska ta en del av dem, sade Matz Engman.

Han pekade också på att Luleå näringsliv AB genomför många uppsökande aktiviteter riktade emot företag där frukostmöten en gång i månaden blivit en succé.

– När vi började på Norrbottensteatern kom det i början ett 50-tal, nu är vi uppe i 250 - 300 personer varje gång så vi var tvungna att flytta verksamheten i större lokaler i Vetenskapens hus, sade Engman.

Frukostmötet växte

I Piteå genomförs frukostmötena varje fredagsmorgon med olika teman. I Luleå handlar det mer om mingel där företagare kan skapa kontakter och göra affärer.

Matz Engman sade också att i början var frukostmötena underfinansierade och när arrangemanget växte kom det att kosta Luleå näringsliv 45 000 kronor varje gång det genomfördes. Det gjorde att det kommunägda bolaget säljer ut mötet till ett företag som vill vara värd för en prislapp på 20 000 kronor.

– Det har blivit succé. Företag står i kö för att få vara värdar. De ser att 20 000 kronor är billigt med tanke på den PR de får, sade Matz Engman vid torsdagens möte på Statt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om