Under drygt fem timmar hölls sammanlagt 756 personliga möten mellan olika företag när Company Matchmaking arrangerade speed-dejting på Pite havsbad. Men syftet är inte att sammanföra köpare och säljare utan att knyta nya kontakter och vidga nätverk.
- Det har vuxit väldigt mycket, vi har hittills haft 13 arrangemang i Luleå, Skellefteå, Umeå, Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg och nu har turen kommit till Piteå, säger Lars Koverberg från Skellefteå, en av de två upphovsmännen bakom Company Matchmaking.
- Intresset är stort, det är fullspikat här i dag och vi har deltagare från såväl stora som små företag, myndigheter och organisationer som vill ta chansen att vidga sina nätverk, hitta gemensamma möjligheter och knyta affärskontakter.
Svårt förklara
Syftet med de affärsmöten som hålls under dagen är inte det traditionella; att köpare och säljare ska mötas och göra affärer.
- Det kan vara svårt att förklara för deltagarna, men faktum är att de som kommer hit för att kränga prylar eller tjänster får ut minst av alla medan de som ser detta som ett tillfälle att hitta kontakter får ut mest. De affärer kontakterna ger upphov till kommer oftast i andra ledet, man får tips på nya kontakter som i sin tur leder till en affär, förklarar Lars Koverberg.
De 150 deltagarna, som representerar nästan lika många företag, har inför arrangemanget fått önska träff med upp till 30 andra företag, önskemålen har sedan bearbetats i ett datorprogram som kombinerat önskemålen till ett mötesschema med totalt 756 olika möten.
- Förutom de förbokade mötena sker ju också flera hundra informella möten under dagen, konstaterar Lars Koverberg.