Snösvängen blev dyr

3,5 miljoner back. 2015 års snösväng blev en väldigt dyr historia för Piteå kommun.

Det senaste året har kommunen börjat underhållshyvla vägarna kontinuerligt. ”Det har vi igen i slutet av säsongen, det blir dyrare att hyvla allt i slutet av vintersäsongen”, säger Ulf Nordin.

Det senaste året har kommunen börjat underhållshyvla vägarna kontinuerligt. ”Det har vi igen i slutet av säsongen, det blir dyrare att hyvla allt i slutet av vintersäsongen”, säger Ulf Nordin.

Foto: Sofia Wellborg

PITEÅ2015-11-17 10:15

Årets första snörika månader tärde så hårt på kommunens kassa att budgeten överskreds med 3,5 miljoner kronor.

Budgeten för att få undan snömassorna och åka ut på sandsvängar beräknas när året är slut, att landa på cirka 21 miljoner kronor. 17,5 miljoner fanns i budgeten och ett normalår överskrids Piteå kommuns snöröjningsbudget med en till två miljoner kronor. Nu blev det alltså en dyr vinter med ett underskott på 3,5 miljoner.

Omprioriteringar

– I och med fördyringarna har vi varit tvungna att prioritera om i verksamheten. Vi har kompenserat kostnaderna med besparingar på barmarksunderhållet i somras. Det handlar främst om mindre asfaltering, men även mindre dikning, snödikning och underhåll av grusvägar, säger Ulf Nordin, drift- och underhållschef gata/va.

En bidragande orsaken till underskottet är den stora snömängden som kom efter jul.

– Men även flera blidväder ställde till det, det blev en hel del halka. Sandning och sandupptagning kostar också pengar.

2014 låg budgeten för vinterunderhållet på 16 miljoner, det året blev det ett nollresultat, men i år drog det alltså iväg.

Nytt avtal

Ett nytt avtal skrevs på den 1 oktober för vinterväghållningen. En ny entreprenör tillkom, NTG, som tillsammans med BDX och Clifton ska sköta drygt 30 mil gator och vägar samt cirka åtta mil gång- och cykelvägar i vinter. Dessa företag står för 70 procent externa resurser som kommunen årligen anlitar. Resten – runt 30 procent – är egna resurser.

– Det har varit väldigt lite vinterväghållning än så länge, men i fredags körde vi den första fulla sandsvängen, säger Ulf Nordin.

Budgeten för 2016 är inte klar ännu, men kommer att vara fastställd om en vecka.

För att snösvängen ska kallas ut ska det vara 3,5 centimeter snö på gång- och cykelvägar och 7–12 centimeter snö på vägarna.

– Vi gör en medveten satsning på gång- och cykelvägar i första hand. I andra hand kommer bussträckorna och så kallade matargator.

En full plogsväng kostar en halv miljon kronor, då är ett 30-tal maskiner ute. Ulf Nordin påpekar att det hela tiden är en balansgång mellan att hålla en hög trafiksäkerhet och samtidigt hushålla med slantarna.

– Idealvintern ska ha ett jämnt flöde av snö och riktiga vintervägar utan slask, säger Ulf Nordin.

Har ni några nya grepp?

– Det sista året har vi börjat underhållshyvla vägarna kontinuerligt. Det har vi igen i slutet av säsongen, det blir nämligen dyrare att hyvla allt i slutet av vintersäsongen, säger Ulf Nordin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om