Snart ska Bondökanalen fyllas med vatten

Arbetet med den nya småbåtshamnen är i full gång och redan vecka åtta är det tänkt att Bondökanalen ska fyllas med vatten.

Komplicerat. Halvmetertjock is komplicerar muddringen och att gräva i vatten ökar risken för förseningar, men enligt projektledaren Per Andersson rullar allt på som det ska. Om två veckor ska själva Bondökanalen vattenfyllas.

Komplicerat. Halvmetertjock is komplicerar muddringen och att gräva i vatten ökar risken för förseningar, men enligt projektledaren Per Andersson rullar allt på som det ska. Om två veckor ska själva Bondökanalen vattenfyllas.

Foto: Gunnar Westergren

Piteå2016-02-14 05:00

Bondökanalen är ett ämne som engagerar. Särskilt med tanke på att projektet blev dyrare än planerat. Från ursprungliga 25 miljoner till drygt 40 miljoner kronor i dagsläget. Kanalen är i princip klar och om ett par veckor ska den fyllas med vatten. Då ska de barriärer som hindrar vattnet från att forsa in grävas bort.

– Det sker med försiktighet för att inte riskera något. Vi leder in vattnet succesivt med stora pumpar, berättar Piteå kommuns projektledare Per Andersson.

När PT besökte området i förra veckan var allt klätt i vinterskrud och isen låg halvmetertjock, men arbetet med att muddra den blivande småbåtshamnen och byggandet av stenpiren som ska fungera som vågbrytare var i full gång.

Uppdraget att bygga småbåtshamnen gick till NCC (som också hade kanalentreprenaden) som lämnade in ett anbud på cirka 15,5 miljoner kronor.

– Isen komplicerar muddringen. Den måste köras bort och sen fylls det på med sten så att grävmaskinen kan ta sig ut och muddra, säger Per Andersson.

Förhoppningen är att det är klart i mitten av maj, men med viss reservation.

– Att gräva i vatten är bökigt och det öker risken för förseningar, men som det ser ut nu så rullar det på som det ska.

I uppdraget ingår också anläggandet av en spolplatta för båtarna med tillhörande reningsanläggning, en Haddock 600.

– Det är för att filtrera bort båtfärgsrester och annat som inte är bra för miljön.

Kajen där båtar kan lyftas i och upp ur vattnet är redan gjuten. Här ska också turbåtar kunna angöra. NCC ska också färdigställa en sjösättningsramp och en hamnplan ska anläggas.

Allt det arbetet ska vara klart till sommaren och då ska även själva kanalen vara i gång. Däremot kan inte småbåtshamnen tas i bruk förrän sommaren 2017.

Jenny Axelsson, avdelningschef på Kultur Fritid, leder arbetet för hur själva småbåtshamnen ska designas.

– Vi har en referensgrupp bestående av båtfolk som diskuterar utformning och design. Kanske kan vi använda en del av bryggorna som ligger i den nuvarande småbåtshamnen på Haraholmen. Förhoppningsvis har vi ett färdigt underlag till våren och utifrån det ska en budget bestämmas, säger Jenny Axelsson.

Även driften av den nya småbåtshamnen ska lösas.

– Piteå Segelsällskap har fått frågan, men det kan också bli någon annan förening eller en privat entreprenör, säger Jenny Axelsson.

Bondökanalen

Kostnaden för Bondökanalen ökade från 25 miljoner till drygt 40 miljoner.

Vecka åtta ska vatten succesivt ledas in i kanalen.

Den ska vara öppen när årets båtsäsong inleds.

Samtidigt pågår arbetet med den nya småbåtshamnen.

Kostnaden är beräknat till cirka 16 miljoner kronor.

Hamnen ska stå klar inför sommaren 2017.

Det är inte klart vem/vilka som ska sköta driften.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om