Snåriga regler vid flygkonkurser

Har du bokat en resa med det på onsdagen konkursade danska lågprisflygbolaget Sterling Airlines och betalat med betalkort? I så fall är det fara värt att du inte får tillbaka pengarna. Om du bara har köpt en flygstol av Sterling gäller nämligen inte resegarantin.

Konkursade Sterling Airlines var ingen stor aktör i Norrbotten, eftersom de inte flög från och till Luleå. Dessutom är det lugnt den här tiden på året när det gäller resor till Medelhavet, säger resebyråchef Helene Johansson, Resesäljarna i Piteå.

Konkursade Sterling Airlines var ingen stor aktör i Norrbotten, eftersom de inte flög från och till Luleå. Dessutom är det lugnt den här tiden på året när det gäller resor till Medelhavet, säger resebyråchef Helene Johansson, Resesäljarna i Piteå.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2008-10-30 06:00
Resebyråerna i Piteå kände i går bara till ett fåtal kunder som bokat en resa med Sterling och som därmed berördes av den för alla utom för experterna helt oväntade konkursen (Mats Hyttinge, flyganalytiker på Glitnir, var för sin del inte överraskad, han sade på onsdagen till TT: "Konkursen var inte oväntad och det gäller i synnerhet kopplingen till den isländska ägaren och den isländska finanskrisen", sade han på onsdagen till TT).
Eftersom Sterling, som under natten mot onsdagen begärde sig i konkurs och omedelbart ställde in alla flygavgångar, inte flög från och till Luleå, så var de ingen stor leverantör av resor i Norrbotten. Det förklarar Helene Johansson, resebyråchef hos Resesäljarna i Piteå.
Via hemsidan
Men det betyder förstås inte att även norrbottningar på ett eller annat sätt har eller kan komma att drabbas av konkursen. De flesta som reste med det danska lågprisbolaget bokade och betalade sina resor via Sterlings hemsida. PT känner till ett fall där en Pitebo nyligen bokade en resa för fyra personer med Sterling Airlines till ett resmål vid Medelhavet och betalade med bankkort, och som nu inte bara går miste om resan, utan även riskerar att förlora de 11 000 kronor som resan kostade.
Goda råd från KO
Personen i fråga, som vill vara anonym, betalade med ett kort från Handelsbanken som är anslutet till Visa. Handelsbanken uppmanar alla sina av den chockartade konkursen drabbade kunder att snarast reklamera köpet. Samma sak gör Swedbank, Nordea och SEB. Sedan återstår att se om några pengar kommer att återbetalas.
Konsumentverket-KO ger på sin webbplats en del upplysningar och råd till dem som drabbats av konkursen:
e Om du bara har köpt en flygstol av Sterling gäller inte resegarantin. Men om du har köpt biljetten på kredit kan du eventuellt få tillbaka dina pengar från kreditgivaren.
e Om du har betalat din resa med ett bankkort, Visa-kort eller liknande bör du vända dig till banken eller kortföretaget. Reglerna är olika för olika kort.
Bo Jacobsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Resia, den kedja bestående av 60 resebyråer i Sverige som Resesäljarna tillhör, försöker att för PT:s räkning reda ut de något snåriga regler som gäller på det här området.
- Om kunden enbart har köpt en flygbiljett på en resebyrå och betalat den med kredit- eller betalkort, så har resebyrån inget juridiskt ansvar för det. Och det har dessvärre inte flygbolaget heller. Som det är reglerat i dag behöver flygbolag inte utställa några resegarantier och det är ju lite märkligt, kan man tycka.
Paketresa säkrast
Ansvaret läggs över på kredit- eller betalkortsföretaget. Det finns inget i deras statuter som täcker den här typen av händelser, men i vissa fall har kreditkortsföretagen som en goodwillskapande åtgärd tagit på sin kostnaderna. Så skedde när lågprisflygbolaget Fly Me i Göteborg försattes i konkurs på våren 2007, men det är inte alls säkert att kortföretagen är lika generösa den här gången, säger Bo Jacobsson.
- Om det i stället är fråga om en så kallad paketresa, det vill säga om resenären förutom en transport har köpt ytterligare en komponent, exempelvis en hotellvistelse, så ställer sig saken i ett helt annat och för kunden fördelaktigt läge. Då har nämligen resebyrån det fulla ansvaret gentemot kunden, förklarar Bo Jacobsson.
Och när det gäller paketresor (det räcker med att boka en enda hotellnatt för att det ska räknas som paket) spelar det ingen roll om du betalar kontant eller med något slags kort. Det är under alla omständigheter resebyrån som är ansvarig till exempel om flygbolaget som du tänker resa med går i konkurs. Så Jacobssons råd är rätt givet: om du är tveksam om flygbolagets solvens, boka hotell tillsammans med flygtransporten!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om