SJ uppger i ett pressmeddelande att nästa år gör ny teknik att tågen blir smartare.
– De kommer själva kunna berätta hur de mår, allt ifrån status på hjullager och bromsar till toaletter och dörrar. Digitaliseringen av underhållet innebär ett tekniksprång i tågbranschen med mer robusta tåg, punktligare tågtrafik och bättre information till passagerarna, säger Claes Broström, chef för SJ:s fordonsdivision.
Han förklarar att nästa år kommer underhållet att digitaliseras på större delen av SJs tågflotta.
– Att tågen i princip kommer att kunna diagnostisera sig själva innebär en stor förändring för såväl SJ som tågbranschen och i slutändan även för kunderna. Bland annat X 2000 kommer att bli Sveriges mest intelligenta fordon på räls. Tågen skickar signaler när något är på väg att gå sönder eller när det är dags för service. Därigenom kan vi i god tid avhjälpa fel som annars skulle drabba kunderna. Det blir helt enkelt ännu fler tåg som går i tid, säger han.